دوستان سلام. روزگارتون شاد. در مقاله “قانون مالیات بر خانه های خالی؛ اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتها + مثال” با جزئیات قانون مالیات بر خانه های خالی آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم بر اساس بخشنامه ۲۰۰/۹۹/۷۴ (قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم)، به تفسیر بندهای الحاقی به تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر بپردازیم. برای آشنایی با سامانه ملی املاک و اسکان کشور، جزئیات ثبت اطلاعات و مهلت ثبت نام در سامانه با ما همراه باشید..
فهرست مطالب
۱ مهلت ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور
۲ ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان
۳ آشنایی با نحوه ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان کشور
۴ تفسیر بندهای الحاقی به تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر
۶ سکونت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی
۷ واحدهای مسکونی با کاربری تجاری
۸ جرایم عدم خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان
۹ تغییر در محل سکونت یا املاک تحت تملک
۱۰ ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان و دریافت خدمات رفاهی
۱۱ استعلام صحت سنجی اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان
۱۲ ثبت اطلاعات در سامانه و ایجاد مالکیت
مهلت ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور
در نخستین روزهای سال جاری سر و صدای دریافت مالیات از خانه های خالی شدت گرفت؛ کسانی که تا پیش از این خیال میکردند این طرح سرانجامی ندارد، با مهلتهای ثبت نام آن هم نه خیلی بلند مدت مواجه شدند.
مهلت ابتدایی
وزارت راه و شهرسازی در بخشنامه ۲۰۰/۹۹/۷۴ مورخ آذر ماه سال گذشته، آخرین زمان ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان کشور را ۱۹ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعیین نموده بود؛ به این صورت که سرپرستان خانوار تا ۹ اردیبهشت فرصت داشتند بر اساس کد ملی در سامانه ثبت نام نمایند؛ پس از آن کلیه خانوارها موظف به ثبت اطلاعات خود در سامانه ملی املاک و اسکان بودند.
تمدید مهلت ثبت نام
اما پس از پایان مهلت مذکور، وزارت راه و شهرسازی به دلیل عدم ثبت نام عده زیادی از سرپرستان خانوار و همچنین صلاحدید ستاد ملی کرونا، مهلت ثبت نام را تا پایان مهر ماه تمدید نمود. بدین ترتیب کسانی که به هر دلیل تاکنون نسبت به ثبت نام اقدام نکردهاند، تا پایان مهر ماه فرصت دارند اطلاعات خود را در سامانه ثبت نمایند؛ همچنین متقاضیانی که اطلاعات آنها نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، در همین بازه زمانی قادر به ویرایش اطلاعات خود خواهند بود.
ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان
یکی از مهمترین اقدامات موجود در بخشنامه ۲۰۰/۹۹/۷۴، الزام راهاندازی و امکان بهرهبرداری از سامانه ملی املاک و اسکان کشور در تمامی مناطق کشور است. بر اساس این بخشنامه کلیه مالکان واحدهای مسکونی باید اطلاعات املاک خود را به صورت رایگان در این سامانه ثبت نمایند. دقت به موارد زیر به هنگام اظهار اطلاعات الزامی است:
- ثبت اطلاعات کلیه املاک تحت تملک در سراسر کشور اعم از مناطق شهری و روستایی
- ثبت اطلاعات کلیه مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله ماده اشخاص موضوع ماده ۲۹ قانون پنج ساله ششم توسعه
- تعیین نوع بهرهبرداری از املاک
نکته: ثبت کلیه اطلاعات واحدهای مسکونی در سامانه ملی املاک و اسکان بر اساس دستورالعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی انجام میشود.آشنایی با نحوه ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان کشور
برای ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
۱- ابتدا به نشانی اینترنتی https://amlak.mrud.ir مراجعه و به قسمت ورود به سامانه بروید.
۲- شماره تلفن همراه خود را جهت دریافت کد امنیتی وارد نمایید. دقت کنید که تلفن همراه باید متعلق به خودتان باشد.
۳- کد ملی خود را جهت احراز هویت وارد نمایید.
۴-تایید احراز هویت به وسیله ارسال کد به شما اطلاع داده خواهد شد.
۵- حالا با ایجاد یک رمز عبور، یک حساب کاربری یکتا برای خود ایجاد نمایید.
ایجاد حساب کاربری
۶- اطلاعات هویتی خود را جهت تکمیل حساب کاربری وارد نمایید.
۷- پس از تکمیل اطلاعات هویتی، لیست کلیه املاک شما نمایش داده میشود.
۸- شما باید نسبت به تعیین تکلیف املاک خود اقدام نمایید.
۹- یکی از مهمترین اقدامات سرپرستان خانوار، ثبت اطلاعات محل اقامت اصلی خانواده است؛ که به صورت زیر انجام میشود:
۱۰- در صورتی که محل اقامت اصلی متعلق به یکی از اعضای خانواده است، اطلاعات مالکیت را وارد نمایید.
تفسیر بندهای الحاقی به تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر
بر اساس بخشنامه ۲۰۰/۹۹/۷۴، متنی به عنوان تبصره ۸ به ماده ۱۶۹ مکرر ق.م.م اضافه شد. در ادامه به شرح و تفسیر این بندها در خصوص بهرهبرداری از سامانه ملی املاک و اسکان کشور میپردازیم.
نحوه ثبت اقامتگاه خانوار
سرپرستان خانوارها باید در مهلت مقرر، اقامتگاه اصلی خانوار را به یکی از صورتهای زیر
- یک واحد ملکی
- یک واحد مسکونی استیجاری
- یک واحد مسکونی رایگان
در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند. هر خانوار میتواند علاوهبر اقامتگاه اصلی، یکی از واحدهای تحت تملک خود را در شهری غیر از شهر محل اقامت اصلی، به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید.
نکات
- هرگاه اقامتگاه اصلی خانوار تحت تملک یکی از اعضای خانوار باشد؛ خانوار مذکور میتواند حداکثر یکی از واحدهای تحت تملک خود را در شهر محل اقامتگاه اصلی، به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید.
- اقامتگاههای اصلی و فرعی موضوع این بند، مشمول قانون مالیات خانه خالی نمیشوند.
سکونت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی
افرادی که اجبار به اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی خانوار دارند؛ مانند: دانشجویان، طلاب، دانشآموزان، شاغلان و مبتلایان به بیماریهای خاص؛ تنها در صورت ارائه اسناد و مدارک مثبته نظیر
- گواهی پرداخت حق بیمه برای شاغلان
- گواهی اشتغال به تحصیل
- مدارک پزشکی مربوطه برای بیماران
امکان ثبت یک واحد مسکونی دیگر را دارند؛ واحد مذکور معاف از قانون مالیات خانه های خالی (موضوع ماده ۵۴ مکرر) خواهد بود.
واحدهای مسکونی با کاربری تجاری
واحدهای مسکونی با کاربری تجاری مانند:
- محل اشتغال صاحبان صنوف
- مشاغلی نظیر گردشگری و زیارتی
- موسسات و یا شرکتهای فعال با مجوز از دستگاههای مربوطه
در صورتی که کلیه شرایط زیر را دارا باشند:
- ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور
- اطلاع و دریافت مجوزهای مربوطه از سازمان امور مالیاتی
- اطلاع و دریافت مجوزهای مربوطه از سازمان تامین اجتماعی
از مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر معاف هستند.
جرایم عدم خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان
۱– مالکان و بهرهبرداران واحدهای مسکونی در سرتاسر کشور مکلفند اطلاعات املاک خود را در مهلت مقرر در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نام نمایند؛ همچنین مالکان باید اظهارات خود یا بهرهبرداران را در سامانه تایید نمایند؛ در غیر این صورت خانه آنها در حکم خانه خالی تلقی شده مشمول جرائم زیر خواهند بود:
- شهرهای با جمعیت کمتر از صدهزار نفر: جریمهای معادل ۲۰% مالیات سال اول ماده ۵۴ مکرر
- شهرهای با جمعیت بیشتر از صدهزار نفر: مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر
نکته: در صورت عدم اعلام بهرهبردار یا ساکن، مشروط بر ارائه مدارک مثبته، مالک مشمول قانون مالیات خانه خالی نخواهد بود.
۲– تعرفه برق شمارشگر (کنتور)های واحدهای مسکونی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نشدهاند، با بالاترین پلکان قیمتی محاسبه خواهد شد.
۳– در صورت تخلف مالک به نحوی که منجر به عدم تشخیص یا تشخیص غلط خانه خالی شود؛ وی مشمول پرداخت مالیات و جریمه به شرح زیر خواهد بود:
- مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر
- جریمهای معادل مالیات متعلقه
۴– اگر مالک واحد مسکونی خود را به شخصی که اقامتگاه اصلی دیگری در سامانه برای وی تعریف شده است، اجاره دهد؛ واحد مسکونی وی در حکم خانه خالی تلقی شده، مشمول مالیات و یا جرایم موضوع ماده ۵۴ مکرر خواهد بود.
نکته: واحد مسکونی بند فوق مشمول مالیات ماده ۵۳ ق.م.م نخواهد بود.
تغییر در محل سکونت یا املاک تحت تملک
کلیه اشخاص مشمول ماده ۵۴ مکرر باید حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از هرگونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند. در غیر این صورت به ازای هر ماه تاخیر، واحد مسکونی جدید مشمول جریمهای معادل مالیات سال اول ماده ۵۴ مکرر خواهد شد.
ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان و دریافت خدمات رفاهی
پس از پایان مهلت خوداظهاری (۱۴۰۰/۷/۳۰)، کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای اقامتگاه اصلی مندرج در سامانه املاک و اسکان ارائه نمایند. این خدمات عبارتند از:
- افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک
- خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانهای و کمک معیشتی
- تعویض پلاک خودرو
- فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی
- ارسال اسناد و مدارک مانند: گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه
- ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت
- استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی
نکته: حداکثر ۶ ماه پس از اجرای بخشنامه ۲۰۰/۹۹/۷۴، کلیه ارائهدهندگان خدمات عمومی (آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن) موظفند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان، مطابق با کدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهرهبردار صادر نمایند.
استعلام صحت سنجی اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان
کلیه دستگاههای اجرایی و خدمترسان موظفند محل اقامت اشخاص حقیقی را استعلام و صحتسنجی نمایند. در این رابطه همکاری دولت الکترونیکی فضای مجازی، سازمان ثبت احوال و سامانه املاک و اسکان الزامی است. اخذ هرگونه اطلاعات مشابه از اشخاص، تخلف محسوب میشود؛ متخلف به مراجع انتظامی معرفی میشود.
ثبت اطلاعات در سامانه و ایجاد مالکیت
ثبت اطلاعات اشخاص به عنوان مالک در سامانه املاک و اسکان، برای وی حق مالکیت ایجاد نمیکند؛ این اطلاعات در دستگاههای اجرایی یا محاکم قضایی قابل استناد نیست.
مرجع رسیدگی به اعتراض مالک
مرجع رسیدگی به اعتراض مالک واحد مسکونی نسبت به خالی بودن آن یا عدم امکان انتقال به دلیل رای قضایی از جمله انحصار وراثت، هیئت حل اختلاف موضوع ماده ۲۴۴ ق.م.م است.
متن ماده 244ق .م.م
متن ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم مرجع رسیدگی به کلیه اختالفات مالیاتی جز در مواردی که ضمن مقررات این قانون مراجع دیگری پیش بینی شده کمیسیون تشخیص مالیات است هر کمیسیون تشخیص مالیات از (3 )نفر به شرح زیر تشکیل خواهد شد
1-یک نفر نماینده وزارت دارایی
2-یک نفر قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته با شرط وثاقت و امانت در تهران؛ به انتخاب وزارت دادگستری و در شهرستانها به انتخاب رئیس دادگستری یا دادگاه محل
3-حضور یکی از متخصصان حوزه مربوطه مانند
- نماینده اتاق صنایع در مورد صاحبان صنایع
• نماینده سندیکای پزشکان در مورد درآمد مربوط به امور پزشکی به طور کلی
• نماینده کانون وکال در مورد درآمد حاصل از وکالت و مشاوره حقوقی
• نماینده سندیکاهای مهندسین مربوط در مورد امور ساختمانی و تأسیسات یا مهندسی مشاور و دفاتر فنی
• نماینده اتحادیه بازرگانان و پیشه وران تهران در مورد رسته بازرگانان و پیشهوران وابسته به اتحادیه مزبور
• نماینده شورای عالی اصناف در مورد اصناف
• نماینده کانون سردفتران در مورد صاحبان دفاتر اسناد رسمی
• نماینده اتاق بازرگانی برای انواع درآمدهای دیگر
و در نقاطی که مراجع مزبور تشکیل نشده است یکی از معتمدین محل که به امور مالیاتی رشته مخصوص به هر نوع فعالیت بصیر و مطلع باشد به انتخاب انجمن شهر و در غیاب انجمن به انتخاب فرماندار. تبصره – در مورد این ماده در صورتی که از صاحبان یک شغل سندیکاهای متعدد تشکیل شده باشد نماینده منتخب کلیه سندیکاها در کمیسیون شرکت خواهند نمود و در صورتی که عضو کمیسیون موضوع بند (3 )این ماده معرفی نشود و یا به اطالع از تشکیل جلسه کمیسیون غیبت نماید کمیسیون با حضور دو عضو دیگر به پرونده رسیدگی و رأی صادر خواهد کرد. در صورت اختالف رأی بین دو عضو نامبرده پرونده کمیسیون دیگری ارجاع میشود.