مطالب آموزشی

مالیات استارتاپ ها چگونه محاسبه می شود؟

مالیات استارتاپ ها چگونه محاسبه می شود؟

این سؤالی هست که تقریباً تمامی عزیزان استارتاپی در ذهنشون هست ولی معمولاً به جواب درستی در خصوص مالیات استارتاپ نمی رسند.

به عنوان کسی که سال ها تو حوزه مالیات کار کرده و عاشق حوزه های استارتاپی هستم، به وفور دیده ام که موقع راه اندازی استارتاپ به تنها چیزهایی که توجه نمیشه قوانین و مقررات حقوقی هست ( مخصوصاً مالیات استارتاپ ها ) که باعث تحمیل جرائم سنگینی بر کسب و کار نوپای ایشان می گردد.
اگر موافقید، در ابتدا ببینیم مطابق قوانین داخلی کشور، کسب و کار نوپا، به چه کسب و کاری اطلاق میشه؟
همانطوری که همه ما میدونیم، تعریف دقیقی از استارتاپ و کسب وکارهای نوپا در داخل کشور ما وجود نداشت و اطلاق کلمه ” استارتاپ ” به یک کسب و کار، کاملاً سلیقه ای بود؛ تا اینکه هیأت وزیران در تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ آیین نامه را تصویب کرد با عنوان ” آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های نوپا ” به شماره۲۵۰۷۱/ت۵۴۹۹۱هـ
در ماده ۱ این آیین نامه، شرکت نوپا تعریف شده است:

هر شرکت خصوصی و تعاونی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که کمتر از سه سال از تاریخ ثبت آن گذشته است، مادامی که از تمام شرایط زیر برخوردار باشد:
۱ـ حداکثر سرمایه ثبتی شرکت دو میلیارد و پانصد میلیون (۲/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال باشد.
۲ـ درآمد شرکت در سال کمتر از پنج میلیارد (۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال باشد. این مبلغ در سال ۱۳۹۸ ملاک است و در سال‌های بعد بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۰) این تصویب نامه تعدیل و اعلام خواهد شد.
۳ـ مؤسسین و صاحبان سهام شرکت نسبت به توزیع سود اقدام نکنند و با رعایت قانون تجارت به حساب افزایش سرمایه شرکت منظور نمایند و دریافتی ماهانه آنها از سه برابر حداقل حقوق و دستمزد سالیانه کارگران مشمول قانون کار بیشتر نباشد.
۴ـ مشخصات شرکت در سامانه متمرکز درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران ثبت شده باشد.

 

خب خدا رو شکر حداقل الان یک تعریف قانونی برای شرکت نوپا (استارت آپ) داریم.

ولی متاسفانه خبر خوبی برای شما نداریم؛ چون این آیین نامه (که مثلاً حمایتی است) تقریباً هیچ مزیت و امکان مالیاتی برای این نوع کسب و کارها در نظر نگرفته است !!! فقط یک حکم مالیاتی در آیین نامه برای حمایت از شرکتهای نوپا وجود دارد:

ماده۱۰ـ در صورتی که شرکت‌های مورد حمایت ساکن مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب دهنده‌ها باشند، سازمان‌های امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی مکلفند نسبت به تخصیص شناسه (کد)های مؤدی و کارگاهی اقدام نمایند. صدور هرگونه مفاصاحساب شناسه (کد)های مزبور با رعایت قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.
تبصره ـ فهرست مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب دهنده ‌ ها توسط کارگروهی مرکب از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس ‌ جمهور و سازمان های امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی اعلام می‌شود.

حالا این ماده چی میگه؟
قبل توضیح این ماده باید این نکته رو باید بگم که: تو حالت عادی، زمانیکه یک مؤدی تصمیم داشته باشد که تشکیل پرونده مالیاتی بده، باید اجاره نامه ای رو تحویل واحد تشکیل پرونده بده که خصوصیات زیر رو داشته باشه:
– اولاً ملک مورد نظر باید اداری باشه یا موقعیت اداری و این موضوع هم تو اجاره نامه قید شده باشه
– ثانیاً برای یک ملک، چند تا شرکت نمیتونند چند تا اجاره نامه تنظیم کنند
حال با این اوصاف، این ماده از آیین نامه، دو محدودیت بالا رو در ارتباط با شرکت های نوپا برداشته همین.

محاسبه آنلاین مالیات استارتاپ ها – حقیقی یا حقوقی؟

خب؛ حالا بریم سراغ اصل مطلب.
ببینید عزیزان، اولاً یک استارتاپ هم میتونه حقیقی شروع به فعالیت کنه و هم حقوقی
و همیشه هم تأکید شخصی بنده این بوده که اگر الزام کسب و کار ندارید، بصورت حقیقی کار کنید؛ یعنی مثلاً
اگر الزاماً طرف های قرارداد شما، شرکت های دولتی هستند یا قراره که در آینده در مناقصات و مزایدات شرکت کنید، خب قاعدتاً باید شرکت ثبت کنید ولی در غیر این صورت، پیشنهاد من، تشکیل پرونده مالیاتی بصورت حقیقی هست.
بعد از اینکه تشکیل پرونده انجام شد، اگر شرکت ثبت کردین، مطابق تبصره ماده ۴۸ قانون مالیات های مستقیم، ۲ ماه فرصت دارید که مالیات حق تمبر سرمایه شرکت رو پرداخت کنید؛ یعنی اگر مثلاً سرمایه اولیه شرکت شما ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال باشه، این عدد رو باید در ۰.۰۰۰۵ ضرب کنید که مالیات حق تمبرش میشه: ۵/۰۰۰ ریال؛ اگر هم بصورت حقیقی شروع به کار کردین، مطابق تبصره ۳ ماده ۱۷۷ همین قانون، ۴ ماه مهلت دارید از تاریخ شروع به کار، تشکیل پرونده بدین.
آیا کسب و کار من مشمول ثبت نام در ارزش افزوده است؟
این هم سؤال خیلی مهمی است که باید به درستی به آن جواب داد. ببینید عزیزان، در حال حاضر، هفت فراخوان ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده از سوی سازمان امور مالیاتی صادر شده است که در فراخوان مرحله هفت ( از تاریخ ۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ) همه شرکت ها موظف به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده هستند. اشخاص حقیقی هم باید ببینند که آیا مشمول یکی از شش فراخوان دیگر می شوند یا نه. لیست فراخوان ها رو میتونید در سایت مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.Vat.ir ببینید.

نحوه محاسبه مالیات استارتاپ ها

در آخر به محاسبه آنلاین مالیات استارتاپ ها با فرمول زیر می پردازیم
جالبه بدونید که تو نحوه محاسبه مالیات، هیچ فرقی بین مشاغل سنتی، اینترنتی و یا استارتاپی نیست.

  • اگر یک شخص بصورت حقیقی تشکیل پرونده بدهد؛ نحوه محاسبه مالیات ایشان به قرار زیر است:
    از سودی که طی یک سال کسب کرده، یک معافیت سالانه کم میشه ( میزان این معافیت هر ساله تو قانون بودجه مشخص میشه ) بعد عددی که بدست آمد، اصطلاحاً میره به نرخ ماده ۱۳۱ قانون؛ یعنی ۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال اول ضربدر ۱۵% میشه، ۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال بعدی ضربدر ۲۰% میشه و مابقی ضربدر ۲۵%.
    مثلاً اگر سود یک گرافیست کار طی سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال باشه، مبلغ ۲۱۶/۰۰۰/۰۰۰ ریال ( معافیت معیشتی ) از اون کم میشه و در آخر عدد ۷۸۴/۰۰۰/۰۰۰ ریال به ترتیب زیر به نرخ ماده ۱۳۱ قانون میره:
    ۷۵/۰۰۰/۰۰۰ = ۱۵% × ۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰
    ۵۶/۸۰۰/۰۰۰ = ۲۰% × ۲۸۴/۰۰۰/۰۰۰
    ————
    ۱۳۱/۸۰۰/۰۰۰ ریال
  • اگر شخص بصورت حقوقی ثبت شود، نحوه محاسبه مالیات آن ساده تر است؛ به این شکل که سود شرکت مستقیماً در ۲۵% ضرب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *