لیست بیمه باید برای هر کسب و کار و در فرصت مورد نظر تکمیل و ارسال شود.رفع اشتباهات در لیست بیمه تامین اجتماعی شامل این موضوع است. همه کارفرمایان باید نسبت به ارسال لیست بیمه اقدام کنند و در صورتی که این کار را انجام ندهند مشمول جریمه خواهند شد و مجبور هستند که نسبت به پرداخت جریمه خود نیز اقدام کنند. مهلت پرداخت بیمه کارکنان تا پایان ماه بعد از هر ماه است. به این معنی که یک شرکت باید حق بیمه کارکنان خود برای ماه فروردین را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه پرداخت کند. این موضوع شامل نحوه ارسال لیست بیمه ، تدوین لیست بیمه برای ارسال از طریق سامانه ، کنترل و بررسی وضعیت لیست بیمه ، یافتن راه کار و پایان نگرانی ها و پاسخ به سوال مهم است که آیا امکان اصلاح لیست بیمهای که نهایی شده وجود دارد؟ پس تا انتها در این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله به طور کامل در مورد اشتباهات لیست بیمه و نحوه اصلاح آنها صحبت می کنیم.
فهرست مطالب
۲ نحوه ارسال لیست بیمه کارکنان
۳ تدوین لیست بیمه برای ارسال از طریق سامانه
۴ رفع اشتباهات در لیست بیمه تامین اجتماعی
۵ کنترل و بررسی وضعیت لیست بیمه
۶ چگونه اشتباهات لیست بیمه را ویرایش کنیم؟
۷ آیا امکان اصلاح لیست بیمهای که نهایی شده وجود دارد؟
بیمه کارکنان
از مزایای بیمه می توان به حق عائله مندی (بیمه و هزینۀ مخصوص به خانواده) و کمک هزینۀ ازدواج اشاره کرد. همچنین بیمه در موقع بازنشستگی و ازکار افتادگی دائمی یا جزئی نیز به کمک بیمه شده می آید. نوبت کاری، غرامت قطع عضو و… نیز از مزایای بیمه است. کارفرمایان حداکثر تا ۱۵ روز پس از تأسیس شرکت به ثبت نام بیمه اقدام کنند. کارفرمایان موظفند حق بیمه را برای کارکنان پرداخت نمایند. ۳۰ درصد مبلغ دستمزد واقعی فرد بیمه شده حق بیمه به حساب می آید. از این ۳۰ درصد، ۷ درصد از آن توسط بیمه شده و ۲۳ درصد از آن توسط کارفرما پرداخت می شود. درصورتی که کارفرما، حق بیمه را به موقع پرداخت نکند ۲ درصد جریمه می شود و اگر لیست کارکنان را به مرکز بیمه ارسال نکند مجبور به پرداخت ۱۰ درصد جریمه می شود. تعیین نرخ حق بیمه به نوع کار، ساعات کار، سختی کار و … بستگی دارد. کارفرمایان باید به صورت ماهانه لیست کارکنان رابه همراه شمارۀ بیمه، اصل کپی شناسنامۀ فرد و اطلاعات همسر، اولاد و حتی پدر و مادر وی ، به ادارۀ بیمه ارائه دهند تا روند استفادۀ فرد از بیمه آسان شود.
بدهی های بیمه ای: بدهی های حوزۀ بیمه انواع مختلفی دارد. برای مثال برخی از بدهی ها قطعی و غیر قابل اعتراض است و برخی دیگر غیر قطعی و غیر قابل اعتراض. برگه های بدهی یا به صورت دستی به کارفرما داده می شود و یا به درب شرکت یا مؤسسه الصاق می شود. ابلاغیه دارای فرصتی ده روزه است و در صورتی که کارفرما باز هم اقدام به پرداخت بدهی قطع شده نکند، اخطاریه برای او فرستاده می شود. اخطاریه دارای فرصتی ۴۸ ساعته است و پس از آن حکم اجرا می شود. در این صورت اگر کارفرما اعتراضی داشته باشد باید از طریق مراجع قانونی اعتراض خود را اعلام کند. کارشناسان ما در امور ثبت نام بیمه برای کارکنان، همچنین پیگیری های پس از آن، حق بیمه، جرایم نقدی، اعتراضات، تقسیط بدهی و هر سؤال دیگری در زمینۀ بیمه و حق بیمه راهنمای شما خواهند بود.
به عنوان مثال: یکی از اولین اقداماتی که کارفرما پس از ثبت نام بیمه باید انجام دهد تهیۀ لیست کارکنان است. در این کار باید نهایت دقت رعایت شود زیرا اشتباه در این مرحله که گام نخست در کار بیمه است می تواند مشکلات بزرگتری را موجب شود.
کد کارگاهی: هر کارفرما پیش از ثبت نام در ادارۀ بیمه برای کارکنان نیازمند دریافت کد کارگاهی می باشد. کد کارگاهی در سیستم تأمین اجتماعی به کار گرفته می شود و مانند کد ملی شرکت یا کارگاه است. این کد شناسایی و بررسی سابقۀ شرکت ها را آسان تر می کند.
نحوه ارسال لیست بیمه کارکنان
در موارد فوق بیمه کارکنان را توضیح دادیم در این قسمت به توضیح نحوه ارسال بیمه کارکنان به طور کامل میپردازیم. بایستی هر کدام از لیست های بیمه با نفراتشان به صورت دستی وارد نرم افزار بیمه شود و بعد از این مرحله نرم افزار، ۲ فایل (یکی مربوط به ریز کارکرد و دیگری مربوط به مبلغ کل بیمه و اجزای آن)ارائه می دهد. با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور بیمه وارد سایت کارفرما شده و با انتخاب شرکت مورد نظر و شعبه آن فایلها را بارگذاری کنید. سپس بعد از گذشت چند دقیقه سایت تایید نهایی میدهد و سپس یک برگه رسید دریافت اطلاعات و یک برگه دیگری به نام برگه پرداخت مبلغ بیمه به کارفرما ارائه می شود. بعد از دریافت برگه پرداخت آن را می توانیم به راحتی پرداخت نماییم.
تدوین لیست بیمه برای ارسال از طریق سامانه
فایل هایی که لازم است برای لیست بیمه تهیه و تنظیم کنید تنها شامل 2 فایل است. این فایل ها باید با فرمت dbf ذخیره شده باشند. معمولا برای تهیه این لیست ها از نرم افزار list disk استفاده می شود، اما تهیه آن ها با استفاده از نرم افزار حسابداری و بخش حقوق و دستمزد در این نرم افزارها به راحتی قابل انجام است. لازم به ذکر است که تقریبا همه نرم افزارهای حسابداری استاندارد از چنین قابلیتی برخوردار هستند. البته بخش حقوق و دستمزد در نرم افزارهای حسابداری جزئیات فراوانی دارند که موارد مربوط مرخصی استعلاجی کارکنان تا امور مربوط به عیدی و پاداش آن ها را پوشش می دهد.
در مرحله بعد باید این فایل ها را از طریق سامانه ارسال لیست بیمه به آدرس samt.tamin.ir ارسال کنید. نحوه بارگذاری این فایل ها در سیستم نیز کاملا آسان است. با وارد کردن آدرس ذکر شده وارد صفحه ای می شوید که باید نام کاربری و رمز عبور حساب خود را وارد کنید. بعد از اینکه وارد سامانه خود شدید، از بخش عملیات لیست بیمه که در منو قرار دارد می توانید گزینه بارگذاری لیست بیمه را انتخاب و از طریق آن لیست بیمه تدوین شده را بارگذاری کنید.
رفع اشتباهات در لیست بیمه تامین اجتماعی
گاهی به خاطر مشغله های موجود در سازمان ها یا پیچیدگی های مربوط به امور حسابداری ممکن است لیست بیمه دارای اشتباهاتی باشد و همراه با این اشتباهات ارسال شده باشد. مهمترین سوالی که مطرح می شود این است که چگونه میتوانیم به رفع اشتباهات در لیست بیمه تامین اجتماعی پرداخت؟
کنترل و بررسی وضعیت لیست بیمه
کنترل وضعیت فایلی که ارسال کردهاید در قسمت مشاهده فهرست لیستها در همان منو، می توانید وضعیت لیستهای ارسال شده را ببینید. اگر خطایی در مورد فایل وجود نداشته باشد لیست شما تایید نهایی میشود و میتوانید آن را پرداخت کنید، اما اگر وضعیت لیست ارسالی، در حالت عدم تایید نهایی بود باید اشتباهات رخ داده را از لیست خطاها مشاهده کنید. سپس میتوانید با توجه به تذکرات وارد شده نسبت به رفع خطاها اقدام کنید. خوشبختانه جزپیات اشتباهات لیست بیمه در سایت مشخص است.
چگونه اشتباهات لیست بیمه را ویرایش کنیم؟
حالتی وجود دارد که شما می دانید در تدوین لیست بیمه دچار اشتباه شده اید، اما خطایی توسط سیستم شناسایی نشده و لیست ارسالی مورد تایید قرار گرفته است. در این شرایط نیازی به نگرانی نیست. شما می توانید با مراجعه به شعبه بیمه، از کارشناسان درخواست کنید که قبض نادرست را باطل کنند. بعد از این مرحله می توانید مشکلات مورد نظر را برطرف کنید و مجددا لیست بیمه را در سامانه بارگذاری کنید.
بدیهی است که قبل از ارسال لیست بیمه می توانید اشتباهات خود را بدون مراجعه حضوری به شعبه بیمه، اصلاح و سپس نسبت به ارسال لیست بیمه اصلاح شده اقدام کنید.
نکته مهم: درصورتی که بعد از ارسال لیست بیمه و تایید آن، قبض مورد نظر را پرداخت کنید، اشتباه رخ داده و مسئولیت آن به عهده کارفرما خواهد بود.
آیا امکان اصلاح لیست بیمهای که نهایی شده وجود دارد؟
برای اصلاح اشتباهات در لیست بیمهای که ارسال شده تا قبل از اتمام مهلت قانونی یعنی تا پایان ماه بعد فرصت باقی است که باید به واحد درآمد سازمان تامین اجتماعی مراجعه و یک رونوشت مهر و امضا شده از لیست اصلاحی و یک حلقه سی دی از لیست بیمه اصلاح شده همراه داشتهباشیم تا اصلاح اشتباه انجام شود.
سلام به اشتباه مزایا را رد کردم سپس در پرتابل سازمانی بارگزاری کردم وتایید رو زدم الان مبلغ مزایا را در لیست
دیسک ویرایش کرم ولی پرتابل سازمانی بارگزاری نمیشه
سلام وقت شما بخیر لطفا جهت پاسخگویی کامل به شماره 09109134050 تماس بگیرید.با تشکر
سلام دررلبست بیمه اشتباهی حقوق پرسنل با یک صفر اضافه ثبت شده وتایید وپرداخت شده و ماه بعدم همون لیست کپی و پرداخت شده است .
چطور میتونم اصلاح کنممشکل نخورم
سلام وقت شما بخیر لطفا جهت پاسخگویی کامل به شماره 09109134050 تماس بگیرید.با تشکر
باسلام من تو لیست ماه گذشته فراموش کردم تاریخ شروع کار یکی از پرسنل واردکنم آیا تولیست ماه جدید میتونم تاریخ شرو ع کار همان قبل بزنم؟
سلام وقت شما بخیر لطفا جهت پاسخگویی کامل به شماره 09109134050 تماس بگیرید.با تشکر
سلام من کاردان فوریتهای پزشکی هستم…
داخل عنوان شغلی به اشتباه زدن کاردان بهداشت…الان متوجه شدم…
برای ویرایش این چند سال باید چه کار کنم
سلام وقت شما بخیر لطفا جهت پاسخگویی کامل به شماره 09109134050 تماس بگیرید.با تشکر
سلام وقت بخیر بیمه فروردین و اردیبهشت را اشتباهی جابجا پرداخت کردم و الان جریمه شدم نمیتونم پرداختی را به فروردین انتقال دهم