مطالب آموزشی

صفر تا صد راه اندازی یک کسب و کار موفق

دوستان و همراهان خوبم سلام. امروز می‌خواهیم مسیر پرفراز و نشیب راه اندازی یک کسب و کار موفق رو همراه با شما عزیزان طی کنیم. حتما تاکنون مقاله‌های زیادی در این زمینه دیده‌اید؛ اما چرا خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم؟ این مقاله جامع‌ترین و کامل‌ترین مقاله در حوزه راه اندازی کسب و کار موفق است؛ ما در این مقاله مراحل تشکیل پرونده مالیاتی و ثبت نام در نظام مالیاتی را مرحله به مرحله توضیح داده‌ایم

فهرست مطالب 

۱ ایده‌پردازی

۲ هزینه‌یابی

۳ نقشه کسب و کار خود را تهیه کنید

۴ آغاز کار

۵ اخذ مجوزها

۶ تکمیل تجهیزات و نیروها

۷ بازاریابی

۸ ثبت شرکت

۹ ثبت برند

۱۰ تشکیل پرونده مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده

۱۱ بهبود کیفیت محصول و افزایش فروش

۱۲ به روز رسانی مداوم

ایده‌پردازی

ایده‌ی هر کسب و کار زمانی جرقه می‌خورد که نوعی کمبود یا نیاز در شرایط موجود مشاهده شود. شما نیاز را احساس می‌کنید؛ به رفع آن علاقه دارید؛ تخصص و مهارت رفع نیاز را در خود مشاهده می‌کنید؛ اما مهم‌ترین مسئله این است که شما می‌توانید با رفع این نیاز برای خود درآمدزایی کنید؛ به عبارت دیگر، شما با رفع این نیاز، به خود و دیگران برای زندگی بهتر کمک می‌کنید. به این ترتیب تصمیم می‌گیرید برای بهبود شرایط دست به راه اندازی یک کسب و کار بزنید.

نیازسنجی ایده

پیش از آن که در مورد ایده خود خیال‌پردازی کنید، در مورد آن جستجو کنید:

  • آیا ایده شما واقعا کاربردی است؟
  • با به کارگیری این ایده زندگی ساده‌تر و بدون آن سخت‌تر است؟
  • آیا دیگران نیز مانند شما این نیاز را احساس می‌کنند؟
  • آیا با تکنولوژی‌های موجود و بدون صرف هزینه زیاد می‌توان این ایده را عملی کرد؟

تحلیل فرآیند ایده‌پردازی

حال که مطمئن هستید ایده شما قابلیت اجرا دارد، باید ابعاد مختلف آن را بررسی کنید. شما باید تمامی مسیرهای ممکن برای اجرای ایده خود را واقع‌بینانه و همراه با جزئیات بر روی کاغذ آورید؛ تا بتوانید بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر ممکن را بیابید.

نکته کلیدی: بازی خطرناک ذهن

ایده‌پردازی یک فرآیند ذهنی است؛ اما مراقب باشید ذهنتان شما را گمراه نکند. در روزهای اول شما از یافتن ایده‌ی خود خوشحال هستید و هیچ یک از ایرادهای آن را نمی‌بینید. پس از گذشت چند روز و سنجیدن ابعاد مختلف آن، آن‌قدر مشکل بر سر راه خود می‌بینید که از انجام کار منصرف می‌شوید. این همان گمراه شدن توسط ذهن است. شما باید واقع‌بینانه به مسیر پیش روی خود بیندیشید؛ نه موفقیت‌ها را بیش از حد بزرگ کنید و نه شکست‌ها را؛ بدانید در مسیر راه اندازی یک کسب و کار موفقیت و شکست دست در دست هم در کنار شما هستند.

هزینه‌یابی

قبل از آغاز به کار شما باید به بررسی ابعاد مالی ایده کسب و کاری خود بپردازید. مهم‌ترین بخش، بررسی هزینه‌ها است؛ به عبارت دیگر ایده راه اندازی کسب و کار شما باید توجیه اقتصادی داشته باشد. به هنگام بررسی هزینه‌ها توجه به دو نکته زیر ضروری است:

  • شما باید از عهده هزینه‌های تولید و فروش محصولتان بر‌آیید.

این هزینه‌ها تنها مربوط به تهیه تجهیزات یا مواد اولیه محصول شما نیستند؛ بلکه باید هزینه‌هایی مانند: هزینه‌های محل کسب و کار، خدمات شهری (برق، مخابرات و …) و سایر هزینه‌های مرتبط به فعالیت خود را نیز در نظر بگیرید.

  • مشتری شما باید محصول را به صرفه بداند و از عهده خرید آن برآید.

نکتهدقت کنید چون درآمدها و هزینه‌های شما برآوردی هستند، سعی کنید حداقل درآمد و حداکثر هزینه را در نظر بگیرید.

نقشه کسب و کار خود را تهیه کنید

تا اینجا ایده‌ی شما خودتان را برای اجرایی شدن متقاعد ساخته است. اما برای اینکه تصویر روشن‌تری از اهداف خود ترسیم کنید؛ چارچوب عینی برای کسب و کارتان داشته باشید؛ همچنین بتوانید با دلایل قابل استناد سرمایه‌گذاران و خریداران بزرگ را برای حمایت از خود متقاعد کنید؛ بهتر است مدل کسب و کار خود را به صورت مکتوب تهیه نمایید. مزایای تهیه مدل کسب و کار عبارتند از:

  • شفاف سازی چشم‌انداز چند ساله آینده کسب و کار
  • عدم انحراف از ایده اصلی
  • تدوین ساختار عملکرد کسب و کار به صورت مرحله به مرحله
  • آگاهی افرادی که قصد همکاری با شما (کسب و کار شما) را دارند
  • بررسی شرایط بازار و ارائه راهکار برای بقا و رقابت
  • ارائه راهکار جهت تامین منابع مالی

آغاز کار

وقتی از بازدهی ایده و مدل کسب و کار خود مطمئن هستید، تردیدها را کنار بگذارید؛ آستین‌ها را بالا بزنید؛ و کارتان را شروع کنید. قطعا برنامه‌های روی کاغذ با واقعیت بازار کار متفاوت هستند؛ اجازه بدهید با درگیر شدن با چالش‌های واقعی در بازار کار و کسب تجربه، رشد و پیشرفت کنید. همچنین، هرچه بیشتر در مورد ایده، پیش‌نیازها و مسیر پیش رویتان فکر کنید، ذهنتان بیشتر شما را گمراه می‌کند؛ و با درگیر کردن شما با مشکلات و چالش‌های پیش رو، از انجام کار منصرف می‌سازد.

نکته: از همان ابتدای کار برای تمامی بخش‌های کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنید. اجازه ندهید تنها شرایط بازار به کسب و کار شما جهت بدهد.

  • بخش تولید: اولین و مهم‌ترین بخش در هر کسب و کار بخش تولید محصول (کالا یا خدمات) است. دقت به ریزترین جزئیات برای تهیه بهترین کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا چیزی که شما را از رقبایتان متمایز می‌کند، برتری کیفی محصولتان نسبت به آنهاست. پس بخش تولیدی خود را با وسواس کامل راه اندازی کنید.
  • بخش فروشحال که محصول شما آماده شده، باید برای عرضه آن به بازار اقدام کنید. دقت کنید، شما قرار است در درازمدت به ارائه محصول بپردازید؛ پس صادق باشید و در مورد محصولتان اغراق نکنید.
  • بخش حسابداری: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید از ابتدا بر اساس اصول و استانداردها مدیریت شود، بخش حسابداری است. از همان ابتدا نسبت به تهیه سیستم حسابداری مناسب، بایگانی اسناد و مدارک مهم شرکت و ثبت شفاف اطلاعات کسب و کارتان اقدام کنید؛ تا به هنگام انجام تکالیف مالیاتی به مشکلی برخورد نکنید.
  • بخش بهینه‌سازی: تازه پس از ورود محصول به بازار و استفاده در سطح زیاد، ایرادها و نیاز به بهبودها خود را نشان می‌دهند. پس همواره باید به فکر بهبود کیفیت و رفع نواقص باشید.

اخذ مجوزها

بر اساس قوانین نظام صنفی ایران، شما برای مشروعیت بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی‌تان باید مجوزهای لازم را دریافت کنید. مجوز سندی قانونی است که از سوی سازمان مربوطه (بر اساس نوع کسب و کار شما) صادر می‌شود. از مزایای گرفتن مجوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از آنجا که کسب و کار شما در راستای قوانین است؛ از حمایت‌های قانون برخوردار می‌شوید.
  • درج مجوز بر روی محصول به اعتبار شما نزد مخاطبان‌تان اضافه و کیفیت محصول‌تان را تضمین می‌کند.
  • از برخی تسهیلات و مزایا تنها با داشتن مجوز می‌توان برخوردار شد.

برای دریافت مجوز کسب و کار خود، به درگاه ملی صدور مجوزهای کشور مراجعه و ثبت نام نمایید.

تکمیل تجهیزات و نیروها

از زمانی که تولید محصول خود را آغاز می‌کنید، باید به بهبود کیفیت و رفع نقایص احتمالی آن بیندیشید. قطعا شما به تنهایی توانایی و تخصص انجام همه‌ی امور را ندارید. پس باید هرچه سریع‌تر نیروها و تجهیزات مورد نیاز خود جهت بهبود عملکردتان را تکمیل کنید. گاهی تهیه یک تجهیز کمک فراوانی به افزایش سرعت تولید و کیفیت محصول می‌کند. یک نکته مهم و کاربردی در موفقیت یک کسب و کار، دست و دلبازی در جذب نیروهای متخصص و تهیه تجهیزات مناسب است. در حد بودجه‌ و نیاز خود، نیروهای با تخصص خوب و دستمزد مناسب استخدام کنید. نکته‌‌ی حائز اهمیت دیگر، آموزش به نیروها در جهت هماهنگ سازی آنها با  کسب و کار شما، مسیر حرکت و اهداف نهایی‌تان است.

بازاریابی

یکی از مهم‌ترین مسائل پس از تولید یک محصول مورد نیاز و باکیفیت، عرضه صحیح آن در بازار و رقابت با رقبایتان است. شما باید به گونه‌ای محصول خود را عرضه کنید که مشتری احساس کند زندگی بدون محصول شما برایش غیرممکن است؛ یا با از دست دادن محصول شما چه فرصت‌های بی‌نظیری را از دست خواهد داد. کافی است تنها به یک دلیل منحصر به فرد بگویید چگونه محصول شما نیاز مشتری را به نحو احسن برطرف می‌کند؛ همچنین چرا محصول شما در مقایسه با سایر محصولات برتر است.

ثبت شرکت

اصلی‌ترین دلیل ثبت شرکت، رسمیت بخشیدن به فعالیت اقتصادی شماست. این مسئله از چنان اهمیتی برخوردار است که در صورت عدم ثبت، جرائمی برای فرد خاطی در نظر گرفته شده است؛ بر اساس ماده ۱۹۵ قانون تجارت، عدم ثبت شرکت موجب جزای نقدی و یا حتی انحلال شرکت خواهد شد.

مزایای ثبت شرکت

  • انجام فعالیت اقتصادی در چهارچوب قانون و بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی (حتی در برابر سهام‌داران و شرکا)
  • افزایش اعتبار جهت ارتباط و انعقاد قرارداد با سایر شرکت‌ها
  • دریافت تسهیلات با مبالغ مناسب جهت انجام فعالیت اقتصادی
  • امکان حضور در مناقصات و یا مزایدات

مراحل ثبت شرکت

برای ثبت اینترنتی شرکت خود، اقدامات زیر را انجام دهید:

۱- فراهم کردن مدارک مورد نیاز.در مقاله (مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت،ثبت برند و تشکیل پرونده مالیاتی )

۲- مراجعه به سامانه https://sherkat.ssaa.ir/

۳- میز خدمات الکترونیک  ==> تاسیس شخصیت حقوقی

۴- پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی ==> تعیین نوع شخصیت حقوقی ==> ادامه

۵- تکمیل اطلاعات خواسته شده در فرم‌ها و بارگذاری مدارک مورد نیاز

۶- انتخاب گزینه تایید مدارک مورد نیاز ==> پذیرش نهایی ==> دریافت رسید پذیرش اینترنتی

۷- دریافت شماره ثبت از سامانه (برای چاپ آگهی در روزنامه)

نکتهمدارک تایید شده و پرینت شده از سامانه باید به امضای اعضای شرکت برسد.

۸- ارسال نسخه‌های اصلی صورتجلسات و ضمائم امضا شده آنها با پست سفارشی برای آدرس موجود در تاییدیه پذیرش

۹- در صورت پذیرش درخواست ثبت شرکت: حضور صاحبان امضا مجاز در اداره ثبت جهت دریافت نسخه دوم درخواست ثبت شرکت و امضای دفتر مخصوص

۱۰- درج آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

نکتهماده ۱۹۷ قانون تجارت: در ماه اول تشکیل هر شرکت، خلاصه شرکت‌نامه و ضمائم آن، بر اساس آیین‌نامه دادگستری در جراید کثیرالانتشار اعلان خواهد شد.

ثبت برند

بر اساس ماده ۲ قانون ثبت علائم و اختراعات، برای انحصاری کردن نام محصولات خود، باید علامت کسب و کار خود را ثبت نمایید؛ به این ترتیب می‌توانید از نام انتخابی کسب و کار خود محافظت نمایید.

مراحل ثبت برند

  • انتخاب و استعلام نام برند

فراهم کردن مدارک مورد نیاز(مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت،ثبت برند و تشکیل پرونده مالیاتی )

  • مراجعه به سامانه http://iripo.ssaa.ir
  • انتخاب گزینه ثبت نام متقاضی/ورود اعضا ==> ثبت نام
  • تکمیل مرحله به مرحله فرم‌ها و بارگذاری مدارک
  • دریافت کد رهگیری
  • دریافت دو نسخه قرارداد کتبی از سوی سازمان مالکیت معنوی در آدرس عنوان شده
  • ارسال یک نسخه امضا شده قرارداد، مدارک برابر اصل شده و رسید پرداخت وجه به سازمان
  • پیگیری درخواست از طریق کارتابل اظهارنامه و خلاصه پرونده

تشکیل پرونده مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده

هر کسب و کار قانونی باید حداکثر تا ۲ ماه پس از تاسیس

  • معرفی شرکت خود به سازمان امور مالیاتی و اداره کل مالیات بر ارزش افزوده، معرفی و تشکیل پرونده مالیاتی
  • پرداخت حق تمبر (۰.۵ در هزار سرمایه شرکت)
  • دریافت کد و پروانه مالیاتی برای شرکت

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

مراحل ثبت نام در نظام مالیاتی جهت تشکیل پرونده مالیاتی

  • مراجعه به سامانه https://tax.gov.ir
  • مراجعه به بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک ==> ورود به ثبت نام
  • انتخاب نوع مودی ==> تکمیل فرم پیش ثبت نام ==> انتخاب پیش ثبت نام جدید
  • وارد کردن کد ارسالی به شماره همراه
  • تکمیل اطلاعات هویتی مودی اصلی ==> استعلام اطلاعات و ادامه
  • تایید اطلاعات وارد شده در پیش ثبت نام و رفع نواقص پرونده

نکتهبا انتخاب هریک از جملات قرمز رنگ، شما به صفحه‌ای منتقل می‌شوید؛ با تکمیل اطلاعات، نواقص پرونده مالیاتی شما برطرف می‌شود.

  • تایید نهایی اطلاعات ==> تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری (شماره پیگیری)
  • دریافت پیامک کلمه عبور و رمز عبور از سوی سازمان امور مالیاتی
  • تحویل مدارک فراهم شده به حوزه مالیاتی مربوطه
  • در صورت تایید مدارک بار دیگر به سامانه مراجعه و ثبت نام خود را تکمیل می‌نمایید

به این ترتیب مرحله تشکیل پرونده مالیاتی شما به پایان می‌رسد؛ از این پس شما به عنوان مودی مالیاتی شناخته می‌شوید. پس از تشکیل پرونده مالیاتی، نوبت ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده است. برای آشنایی با چگونگی ثبت نام در سامانه ارزش افزوده، مقاله جدیدترین و کامل‌ترین راهنمای تصویری ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده را ببینید.

نکتهبرای اینکه بتوانید با خیال راحت به رشد و پیشبرد اهداف کسب و کارتان بپردازید؛ همواره باید به انجام تکالیف مالیاتی کسب و کار خود در زمان مقرر از سوی سازمان دقت کنید.

بهبود کیفیت محصول و افزایش فروش

با تهیه یک محصول خوب و با کیفیت و عرضه موفق آن در بازار، کار شما پایان نیافته است! شما باید همواره به بهبود کیفیت و نوآوری در محصولات خود بیندیشید؛ با تغییر نیازهای جامعه محصولتان را متناسب با نیازهای جدید ارتقا دهید. بدین منظور باید تیم بهبود کیفیت تشکیل دهید. مطالعه و بررسی برای تولید بهتر را فراموش نکنید و بدانید همیشه رقبایی هستند که برای به حاشیه راندن شما در تلاش هستند. پس در هر لحظه باید به ایده نویی در مورد محصولات خود بیندیشید.

 به روز رسانی مداوم

هدف نهایی راه اندازی کسب و کار، دیده شدن و فروش محصول به مشتریان است. به همین خاطر باید راه‌های ارتباط با مردم را شناسایی و به شیوه مطلوب با مردم ارتباط برقرار نمود. یکی از مهم‌ترین این امکانات در حال حاضر، رسانه‌های ارتباط جمعی، اینترنت و فضای تحت وب و نرم‌افزارهای پیام‌رسان است. با راه‌اندازی یک وب‌سایت برای کسب و کار خود و یا تهیه تبلیغات تاثیرگذار از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنید. برای دیده شدن باید به روز باشید و از تکنولوژی عقب نمانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *