مطالب آموزشی

مراحل پلمپ دفاتر قانونی در سامانه اداره ثبت شرکتها

فهرست مطالب

سلام به شما عزیزان .همه شرکت ها و موسسات که در اداره ثبت شرکتها به ثبت می رسند اعم از فعال یا غیر فعال، موظف به انجام ثبت نام اینترنتی پلمپ دفاتر قانونی در سامانه اداره ثبت شرکت ها می‌باشند. این دفاتر به این دلیل به دفاتر پلمپ معروف هستند که صفحات این دفاتر در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمپ می شوند. بنابراین شماره و پلمپ دفاتر قانونی که از اقدامات مهم در امور حسابداری است اهمیت زیادیدارند. این دفاتر در صورتی معتبر و دارای سندیت هستند که مطابق مقررات تهیه و تنظیم شده باشند در غیر این صورت فقط علیه صاحب آنها معتبر خواهند بود. لازم به ذکر است که دفاتر هر سال باید حداکثر تا پایان اسفند ماه سال قبل، توسط اداره ثبت، شماره گذاری،امضاء و پلمپ شوند. در این مطلب مراحل پلمپ دفاتر   قانونی۱۴۰۰ در سامانه اداره ثبت شرکتها و همچنین مدارک مورد نیاز اخذ پلمپ دفاتر را برای شما قرارداده‌ایم.

زمان پلمپ دفاترقانونی

زمان پلمپ دفاتر قانونی قبل از شروع سال مالی است. به عنوان مثال شرکتی که پایان سال مالی آن ۲۹ اسفند هر سال می باشد مثلا دفاتر سال ۱۴۰۰ خود را می بایست در اسفند ماه سال ۹۹ دریافت و پلمپ نماید، در صورت دریافت و پلمپ آن طی سال ۱۴۰۰و وجود عملیات مالی در سال ۱۴۰۰، دفاترشرکت غیر قابل قبول خواهد شد.

برای پلمپ دفاتر دیگر نیازی به حضور در ارادارت ثبت اسناد نبوده و اینکار هم اکنون از طریق اداره پست انجام می شود..که باید وارد سامانه اظهارنامه پلمپ دفاتر شوید آدرس آن سامانه ثبت اسنادو املاک کشور است که نشانی آن http://irsherkat.ssaa.ir می باشد. پس از این اقدام باید منتظر ارسال آن از طرف اداره پست به آدرس شرکت و یا موسسه خود باشید.

نکته بسیار مهمی که هنگام پلمپ دفاتر باید مد نظر قراردهید مدل نگهداری آن است که به دو صورت می باشد: دستی و یا ماشینی (نرم افزار)، در مورد نگهداری دستی که تکلیف مشخص است و از همان طریق دفاتر قانونی اقدام و ارائه خواهد شد ولی در مورد نرم افزار باید دقت داشته باشید ملاک تایید نرم افزار حسابداری و استاندارد بودن ان حوزه مالیاتی است. البته اشتباه نکنید حوزه مالیاتی نوع و مدل را مشخص نمی کند بلکه فرمی را در اختیار شما قرار می دهد که می بایست طبق آن شما معیار انتخاب خود قرار دهید.

اگر در حال حاضر فعالیت ندارید و شرکتی ثبت کرده اید اقدامات زیر را انجام دهید

  1. عدم فعاليت شركت ناظر به گذشته مي باشد و نمي توان نسبت به آينده يا سال مالي بعد اعلام عدم فعاليت نمود.
  2. جهت اعلام عدم فعاليت بايد تشكيل پرونده دارايي نمود و بدون تشكيل پرونده عدم فعاليت معنايي ندارد.
  3. عدم فعاليت شركت حتما بايد در مهلت قانوني يعني ۴ ماه اول سال مالي بعد اعلام گردد و اگر خارج از مهلت مقرر باشد شركت مشمول جريمه مالياتي خواهد شد.
  4. جهت عدم فعاليت شركت تسليم دفاتر مالي و اظهارنامه عدم فعاليت ضروري است ، پس هر سال دفاتر مالي شركت را در مهلت مقرر تهيه نماييد .
  5. برای مثال عدم فعاليت سال۱۳۹۹( اول فروردين تا آخر اسفند ۹۹) تا ۳۱ تير ماه ۱۴۰۰ و با تسليم دفاتر مالي و اظهارنامه مالياتی عدم فعاليشت شركت صورت میگیرد.
  6. عدم فعاليت شركت را می بايست هر سال اعلام نمود.

اگر شرکتی فعالیتی نداشته باشد آیا باید پلمپ دفاتر را انجام دهد؟

   حتی اگر شرکتی فعالیتی در سال گذشته نداشته باشد باید دفاتر پلمپ شده آن سال را به اداره دارایی تحویل دهد. نکته حائز اهمیت این است که شرکتی که فعالیت ندارد دفاتر را چگونه باید تحویل دهد ؟ در جواب باید گفت که با توجه به بند ۱۲ ماده ۶ آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق.م.م ارائه دفاتر “سفید به منزله عدم ارائه دفاتر می باشد.لذا می بایستی تمامی اقلام ترازنامه ای که از سال های قبل ثابت بوده و مانده دارند ، مثل حساب سرمایه و … را در دفاتر قید نمود تا به منزله دفاتر سفید شناخته نشوند .

  همینطور بهتر است که تمامی دفاتر شرکت ها حداکثر تا پایان آذر ماه پلمپ شوند زیرا به دلیل فشردگی کار در سه ماه آخر هر سال، مدت زمان پلمپ طولانی می‌شود.

مدارک مورد نیاز اخذ پلمپ دفاتر ( شرکتها)

۱-کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت
۲-تکمیل فرم اظهارنامه دریافتی از اینترنت
۳-کپی روزنامه تاسیس شرکت
۴-کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی (در صورت تغییرات)

مدارک مورد نیاز اخذ پلمپ دفاتر ( اشخاص حقیقی)

۱-تکمیل فرم اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت
۲-کپی کارت ملی متقاضی
۳-کپی پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی
۴.وکالتنامه یا معرفی نامه برای نماینده در صورتی که وکیل یا نماینده برای پلمپ دفاتر معرفی شده باشند.

مراحل پلمپ دفاتر قانونی در سامانه اداره ثبت شرکتها

  1. جهت انجام مراحل پلمپ دفاتر قانونی ابتدا به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir قسمت پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی مراجعه کنید.
  2. مشخص کردن شناسه ملی و شماره تلفن ثابت و کد پستی برای اشخاص حقوقی ضروری است. باید توجه کنید که تمام پیامک‌های مربوط به مراحل انجام کار به شماره تلفن همراه وارد شده در این قسمت ارسال خواهد شد.
  3. قسمت شروع سال مالی و شروع ماه مالی را نیز تکمیل کنید.این تاریخ باید بر اساس آنچه در اساسنامه شرکت درج شده است تکمیل شود. پایان سال مالی توسط سامانه محاسبه خواهد شد. بدیهی است که تاریخ درخواست ثبت پلمپ دفاتر تجاری در پورتال اداره ثبت شرکت‌ها مبنای شروع سال مالی نخواهد بود.
  4. سپس به سراغ تکمیل اطلاعات آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ‌شده بروید. دقت کنید که پس از پلمپ با توجه به آدرس دفاتر برای متقاضیان ارسال می‌شود. بنابراین لازم است در درج این اطلاعات توجه و دقت لازم را داشته باشید.
  5. سپس سمت تکمیل کننده اظهارنامه از فهرست انتخاب شود و اطلاعات مربوط به یکی از اعضاء هیات مدیره در سامانه قید شود.
  6. در مرحله بعد اسامی اعضاء هیات مدیره و مشخصات آنها مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر ، تاریخ تولد و … وارد کرده و  با کلیک بر روی گزینه گام بعدی وارد مرحله بعد شوید.
  7. سپس سمت اشخاص هیات مدیره، مدت تصدی محدود/نامحدود و تاریخ شروع سمت را مشخص کرده و وضعیت حدود حق امضاء اعضاء هیات مدیره تعیین شود.
  8. نوع دفتر مورد تقاضای شخص دفتر کل و روزنامه و تعداد برگهای دفتر و تعداد جلد دفتر را درج کرده و اطلاعات وارد شده را ذخیره می‌کنیم.
  9. سپس وارد صفحه تایید صحت اطلاعات خواهید شد. در این مرحله باید بر روی گزینه تایید اظهارنامه پلمپ و مدارک مورد نیاز کلیک نمایید.
  10. بعد از تکمیل و کلیک بر روی پذیرش نهایی،باید، پرینت اظهارنامه را به همراه مدارکی که در بالا گفته شد، به اداره ثبت ارسال کرده تا اداره پست دفاتر پلمپ را به آدرسی که در سامانه قید نموده اید ارسال کند.
  11. پس از ارسال مدارک ،کارشناس حقوقی مدارک را بررسی کرده و پس از بررسی در صورتی که مدارک مورد تایید کارشناس مربوطه قرار گرفته باشد، (پیگیری درخواست از طریق همین سامانه امکان پذیر است) اجازه پرداخت وجه دفاتر و پلمپ آن را دارید.
  12. در این صورت متقاضیان باید با ورود به سامانه وجه تعیین شده را به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

نکته: چنانچه کاربر نیاز به دفاتر خاص داشته باشد باید پس از اتمام مراحل درخواست و تایید نهایی در سامانه به ادارات پست مرکز استان یا شهرستان مراجعه کرده و نسبت به تحویل دفاتر اقدام نماید.

نمونه فرم گواهی پلمپ دفاتر

شرکت/خانم/آقا
دفاتر خود را در تاریخ………..تحت شماره………..در این اداره کل پلمپ نموده است. این گواهی حسب درخواست متقاضی جهت ارائه به…………..صادر گردیده است.
اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

مهم‌ترین علل رد درخواست پلمپ دفاتر

گاهی اوقات ممکن است درخواست پلمپ دفاتر قانونی تایید نشود. که موارد زیر می تواند از علل رد درخواست باشد:

  1. ممکن است زمانی که درخواست پلمپ خود را ثبت می‌کنید، مهلت قانونی آن منقضی شده باشد.
  2. در شرایطی که مدارک ارسالی توسط متقاضی نقصی داشته باشد، درخواست پلمپ رد می‌شود.
  3. درصورتی که هزینه پلمپ دفاتر را پرداخت نکرده باشید، دفاتر برای شما ارسال نمی‌شود.

 امیدوارم فرآیند پلمپ دفاتر را فقط به اخذ و بایگانی ان اکتفا نکنید و برای آن برنامه داشته باشید.

(منبع سایت پرشین حساب)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *