مطالب آموزشی

نقش تراکنش های بانکی خانه دارها در حسابداری مالیاتی چیست؟

وقتی از واژه اظهارنامه مالیاتی صحبت می‌شود، فعالان اقتصادی و شرکت‌ها و عملیات حسابداری مالیاتی آنها در ذهن تداعی می‌شود اما اظهارنامه مالیاتی اقسام مختلف دارد همچون اظهارنامه حقوق و ارث و غیره پس همه افراد جامعه کمابیش با این واژه آشنایی دارند. ولی موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است نقش تراکنش های بانکی خانه دارها در حسابداری مالیاتی چیست؟ یعنی یک فرد معمولی مثلا یک خانم خانه دار که فعال اقتصادی نیست و درآمد زیادی هم ندارد چگونه برای پرداخت مالیات به اداره دارایی دعوت شده و ابلاغیه مالیاتی برای او صادر می‌شود؟

فهرست مطالب  

۱ اظهارنامه مالیاتی برای یک خانم خانه دار به خاطر ترکنش‌های بانکی

۲ نحوه رسیدگی به تراکنش های بانکی غیر متعارف در حساب های بانکی


اظهارنامه مالیاتی برای یک خانم خانه دار به خاطر ترکنش‌های بانکی

نقش تراکنش های بانکی خانه دارها در حسابداری مالیاتی چیست؟ این مورد اتفاق افتاده که خانم خانه داری که هیچ گونه محل درآمدی ندارد برایش ابلاغیه مالیاتی ارسال شده بعد از پیگیری‌های انجام شده متوجه شد همسر او که به مبادلات کالا مشغول است با حساب بانکی او کار کرده و به دلیل تراکنشهای بالای حساب ایشان برایش مالیات در نظر گرفته اند.

در هر حال به دلیل فرار های مالیاتی که این سال ها در فضای اقتصادی کشور شاهد آن بوده ایم سازمان امور مالیاتی قوانین جدیدی در نظر گرفته است تا بتواند جلوی این قسم بی عدالتی ها را بگیرد.

از این جهت  سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به ماده ۲۹ آیین نامه اجرایی ماده ۲۱۹ ق م م موظف شده تا به تراکنش های بانکی غیر متعارف رسیدگی کند.

نحوه رسیدگی به تراکنش های بانکی غیر متعارف در حساب های بانکی

تراکنش های بانکی غیر متعارف در حساب های بانکی بررسی و اطلاعات آن برای رسیدگی در اختیار اداره دارایی قرار می گیرد. با توجه به حجم اطلاعات رسیده به ادارات کل امور مالیاتی، در هر اداره کل با توجه به حجم اطلاعات رسیده، یک یا چند گروه رسیدگی ویژه تشکیل می‌شود این گروه ها زیر نظر یکی از روسای امور مالیاتی که در امر حسابرسی مالیاتی (و بعضا حسابداری مالیاتی ) تجربه کافی دارد فعالیت خواهند کرد.


ادارات کل امور مالیاتی بعد از اینکه اطلاعات تراکنش های بانکی را دریافت نمودند میبایست به قید فوریت اقدامات لازم را انجام دهند.

  • اگر تراکنش بانکی واصله بعداز بررسی مشخص شود که متعلق به شخصی با یک پرونده در نظام مالیاتی است،بلافاصله و حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری باید اطلاعاتش در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار بگیرد.
  • اگر تراکنش بانکی واصله بعداز بررسی مشخص شود که متعلق به شخصی با بیش از یک پرونده در نظام مالیاتی است، نهایتا ظرف مدت ۲ هفته با دعوت کتبی از صاحب حساب، به اخذ توضیحات کتبی در ارتباط با تراکنش حساب  پرداخته می‌شود که اگر از شخص پاسخی دریافت نشد اطلاعات لازمه در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار می‌گیرد.
  • اگر تراکنش‌های بانکی واصله بعد از بررسی مشخص شود که متعلق به شخصی فاقد پرونده در نظام مالیاتی کشور است حداکثر ظرف مدت ۲ هفته بعداز دریافت اطلاعات تراکنش های بانکی، نسبت به انجام تحقیقات لازم و تشکیل پرونده اقدام شود و بعداز آن اطلاعات مورد نظر در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار داده می‌شود.
  • و موارد دیگر…

در هر صورت داشتن اطلاعات کافی در خصوص اظهارنامه مالیاتی و مباحث حسابداری مالیاتی برای همه امری مهم است تا از هر طریق جلوی سوءاستفاده های مالی از افراد و پول شویی در فضای اقتصادی کشور گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *