نکات مهم مالیاتی (بخش دوم)
سلام. روز و روزگارتون خوش. کسب و کارتون پررونق. در مقاله نکات مهم مالیاتی (بخش اول) برخی از نکات مهم مالیاتی رو برای انجام بهتر و دقیقتر تکالیف مالیاتی براتون مطرح کردیم. در این مقاله قصد داریم مطالبی در خصوص آموزش نکات مالیاتی را با شما به اشتراک بگذاریم ؛ نکاتی که برای یادگیری بهتر قوانین مالیاتی و روشهای کسب درآمد بیشتر از خدمات مالیاتی به شما همراهان گرامی کمک کند. برای کمک به سلامت کسب و کارتون با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
۱ چگونه قوانین مالیاتی را عمیق و کاربردی بیاموزید
۴ چگونه در شبکههای اجتماعی از کارشناسان راهنمایی بگیرید
۵ اپراتور خدمات مالیاتی نباشید
چگونه قوانین مالیاتی را عمیق و کاربردی بیاموزید
آموزش نکات و قوانین مالیاتی به صورت عمیق و کاربردی، پیچیدگیهای زیادی دارد؛و مستلزم صرف وقت و انرژی زیادی است. برای یادگیری اصولی و حرفهای قوانین مالیاتی، باید آموزش را به صورت زنجیرهای پیش ببرید. به این معنی که برای کسب اطلاعات دقیق و به روز، هر روز وقتی را به جستجو در سایت سازمان امور مالیاتی اختصاص دهید؛ آخرین بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، رایهای دیوان و شورا و کلیه مطالب مرتبط به قوانین مالیاتی را به تفکیک مواد قانونی مطالعه و بررسی کنید. گاهی یک تغییر کوچک نادیده گرفته شده در یک بخشنامه، از سویی سرنوشت یک پرونده مالیاتی را زیر و رو میکند؛ از سوی دیگر اعتبار شغلی شما را خدشهدار میکند.
روش کار
شما باید دقیقا مانند یک محقق یک دفترچه در کنار خود داشته باشید و از مواد قانونی نکتهبرداری کنید. اگر در هر قسمت از ماده قانونی، به بخش دیگری ارجاع داده شده است، به آن بخش مراجعه کنید. به عنوان مثال اگر به قانون پنج ساله توسعه یا فلان نامه هیئت وزیران اشاره شده؛ بخش مورد نظر در قانون پنج ساله توسعه یا نامه مذکور را مطالعه و بررسی کنید. به این ترتیب تمامی نکات و ریزهکاریهای هر ماده قانونی را از ابتدا تا انتها خواهید آموخت؛ در نتیجه به خوبی میتوانید از آنها در پروژههای خود استفاده نمایید.
نکته: برای اینکه یک مجری خدمات مالیاتی بینظیر در بازار مالیاتی باشید، تنها اطلاع از کلیات مواد قانونی کفایت نمیکند؛ باید از ریز قوانین مالیاتی و تغییرات جدید آنها اطلاع داشته باشید؛ تا بتوانید به خوبی کارفرمای خود را راهنمایی و یا پروژههای خود را اجرا کنید.
کسب درآمد
ما معتقدم وقتی برای یک دوره آموزشی هزینه میکنید، باید برایتان بازخورد داشته باشد؛ بهترین بازخورد، کسب درآمد بر اساس آن آموزش است. در حوزه مالیات و خدمات مالیاتی با توجه به بخشنامهها و قوانین مالیاتی جدید، نیاز به آموزش بیشتر احساس میشود. دیدگاه ما در حوزه خدمات مالیاتی این است که: دانشپذیر به گونهای آموزش ببیند که بتواند از این آموزشها در انجام تکالیف و پروژههای مالیاتی استفاده کند. به عبارت دیگر، آموزش باید کاربردی و بر اساس چالشهای واقعی بازار کار باشد؛ نه فقط در حد عدد و رقم و بر روی کاغذ.
پس تنها آموزشهای مالیاتی ارزش صرف وقت و هزینه دارند که دو هدف بزرگ را دنبال کنند
- کمک به مجموعه تحت نظارت شما
- کسب درآمد مستقل از پروژههای خدمات مالیاتی
استفاده از فرصتها
گاهی فرصتی پیش روی شما قرار دارد اما از آن استفاده نمیکنید؛ طولی نمیکشد که با چالشی روبهرو میشوید که راهحل آن را دقیقا در فرصت از دست رفته مییابید. به عنوان مثال پروژهای به شما ارجاع میشود که شما به دلیل اطلاعات ناکافی ناگزیر آن را به دیگری واگذار میکنید. فرصتی که امروز ما به شما پیشنهاد میکنیم، اختصاص زمانی برای رشد و بهروزرسانی اطلاعات مالیاتیتان است. برای این کار شیوههای متفاوتی وجود دارد
- با صرف زمان نسبتا زیاد آموزشها و نکات مالیاتی را از طریق کارآموزی بیاموزید.
- در دورههای آموزشی مالیات که تعدادشان هم کم نیست شرکت کنید و ریزهکاریهای مالیاتی را از این طریق بیاموزید.
چگونه در شبکههای اجتماعی از کارشناسان راهنمایی بگیرید
یکی از نکات مهم برای آموزش نکات مالیاتی و افزایش اطلاعات ، نحوه مشاوره گرفتن و پرسش از کارشناسان مالیاتی در شبکههای اجتماعی است. باید بدانید که در شبکههای اجتماعی محدودیتهای بسیاری وجود دارد. از محدودیت در زمان تا محدودیت در بیان مهارتهای کلامی و ارتباطی.
متاسفانه بسیاری افراد سوالات خود را بسیار بد مطرح میکنند. به عنوان مثال
- مشاورهجو هویت واقعی ندارد
- سوالات واضح و گویا نیستند
- سوالات کلی هستند
- سوالات با عبارات طلبکارانه پرسیده میشوند! گویا مشاور موظف است به آنها پاسخ دهد
دوستان دقت کنید که مشاوران به ویژه اساتیدی که به صورت رایگان اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار میدهند، زمان محدودی برای این کار اختصاص میدهند. گاهی سوالات آنقدر کلی هستند که مشاور برای پاسخ دادن به آنها باید چندین سوال دیگر بپرسد تا بتواند بر اساس آن مشاورهجو را راهنمایی کند. این مسئله از نظر زمانی ممکن نیست. گاهی عدهای انتظار دارند مشاور تمامی مشکلات پرونده مالیاتی خود یا شرکتشان را حل نماید؛ که با توجه به ناقص بودن اطلاعات امکان چنین کاری در شبکههای اجتماعی وجود ندارد.
اگر حقیقتا به دنبال یادگیری و استفاده از تجربیات کارشناسان برای رفع مشکلات خود هستید، حتما برای طرح سوال به نکات زیر توجه کنید.
- عکس و مشخصات کامل خود را بر روی حساب کاربری خود قرار دهید
- سوال خود را به صورت کاملا شفاف و با جزئیات مطرح کنید
- سعی کنید سوال خود را با رعایت نکات نگارشی و در نهایت ادب و احترام مطرح کنید
رعایت نکات فوق به ویژه وقتی عجله دارید احتمال دریافت راهنمایی و پاسخ را افزایش میدهد.
اپراتور خدمات مالیاتی نباشید
همیشه در بازار خدمات حسابداری با مشکل بزرگی با عنوان اپراتوری خدمات حسابداری روبهرو بودهایم. مشکلی که اخیرا به بازار خدمات مالیاتی هم نفوذ کرده است. به این صورت که حسابداران زحمتکشی که در یک مجموعه فعالیت میکنند، امور مالیاتی آن مجموعه را نیز کم و بیش رفع و رجوع میکنند؛ به عبارت دیگر، خود را به اطلاعات محدودی که برای انجام تکالیف همان مجموعه نیاز است، محدود میکنند. اما دوستان عزیز ، قرار نیست شما تا انتهای خدمت خود اپراتور خدمات مالیاتی باقی بمانید.
ایجاد فضای شغلی جدید
در بازار داغ مالیاتی کنونی، یک مجری خدمات مالیاتی باید تمامی نیازهای کارفرما را برطرف کند؛ یعنی هم آغاز کننده باشد و هم تمام کننده. مدیران کسب و کارها در شرایط کنونی نیاز به مشاورانی دارند که کلیه کارهای مجموعهشان را به دقت پوشش دهند؛ و در برخورد با چالشها بهترین و کم هزینهترین تصمیمات را بگیرد؛ حتی اگر حسابدار اصلی مجموعه نباشند. اخیرا با توجه به نیاز بازار، شغلی با عنوان کارشناس خدمات مالیاتی ایجاد شده است؛ که به تمامی امور مالیاتی مجموعه از جمله: گرفتن شماره اقتصادی، تشکیل پرونده مالیاتی، ارسال اظهارنامه عملکرد و اظهارنامههای ارزش افزوده، دفاعیات، اعتراضها، بررسی تراکنشها و موارد مشابه رسیدگی نماید.
این نشان میدهد که بازار داغتر از آن چیزی است که حتی فکرش را بکنید. دست از اپراتوری صرف بردارید؛ به فکر رشد خود باشید؛ برای آموزش در حوزه تکالیف و جرایم مالیاتی برنامهریزی کنید؛ تا یک کارشناس خدمات مالیاتی موفق شوید.
برای مطالعه بخش سوم نکات مهم مالیاتی با ما همراه باشید.
(منبع :سایت پرشین حساب)