مهلت تهیه و ارسال لیست معاملات فصلی برای اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول چه زمانی می باشد؟
جواب: مهلت تهیه و ارسال لیست معاملات فصلی ماده۱۶۹ مکرر برای اشخاص حقیقی و حقوقییک ماه پس از پایان هر فصل سال شمسی هستش.
عدم تهیه و ارسال لیست معاملات فصلی ماده ۱۶۹ مکرر شامل چه جرائمی می باشد؟
جواب: عدم تهیه و ارسال لیست معاملات فصلی ماده ۱۶۹ مکرر مشمول جریمه ۱% مبلغ کل معاملات لیست می باشد.
به چند روش میشود لیست معاملات فصلی ماده ۱۶۹ مکرر را تهیه و ارسال کرد؟
جواب: برای تهیه و ارسال معاملات فصلی می توان از دو طریق اقدام کرد
الف- نرم افزار آفلاین TTMS که به صورت آفلاین اطلاعات مالی خرید و فروش را وارد می کنید و در پایان در صورت داشتن نام کاربری و رمز عبور لیست را ارسال نمائید.
ب- از طریق سامانه اینترنتی Tax.gov.ir می تونید بصورت آنلاین لیست خودتون را تهیه و ارسال کنید که برای وارد شدن به پروفایل حتما باید نام کاربری و رمز عبور داشته باشید.
نام کاربری و رمز عبور مربوط به تهیه و ارسال آنلاین لیست معاملات فصلی ماده ۱۶۹ مکرر را چگونه بدست آوریم؟
جواب: پس از ثبت نام مرحله دوم کد اقتصادی از طریق سامانه اداره مالیات و گرفتن کد رهگیری، پس از گذشت مدت کوتاهی نامه ای حاوی نام کاربری و رمزعبور می باشد به آدرس پستی شما ارسال می شود.
شناسه ملی چیست و از کجا می توان دریافت کرد و به چه اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص پیدا میکنه؟
جواب: با هدف از بین بردن زمینه سوء استفاده از شرکتهای کاغذی و در راستای یافتن راهحلهای مقابله با فساد و سوء استفادههای موجود در شرکتها، آیین نامه اختصاص شناسه ملی به کلیه اشخاص حقوقی ایرانی، ابلاغ شد هیئت وزیران بنا به پیشنهاد معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، آیین نامه اختصاص شناسه ملی به کلیه اشخاص حقوقی ایرانی تصویب کرد که بر اساس آن، تمامی اشخاص حقوقی موظفند طبق برنامه زمانی اعلامی سازمانهای ثبت کننده، فرم درخواست شناسه ملی را تکمیل و همراه اسناد و مدارک لازم که توسط سازمان ثبت کننده اعلام میشود، به سازمان های یاد شده ارائه کنند. از طریق سامانه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی می توانید شناسه ملی دریافت کنید، این شناسه ملی به کلیه وزارتخانه ها، نهادها، سازمانها وشرکتهای دولتی و شرکتهای خصوص تخصیص پیدا کرده است.
درصورتی که لیست تهیه و ارسال شده دارای معایبی بود آیا می شود آن را اصلاح کرد؟
جواب: بله- در صورتی که پس از ارسال اطلاعات معاملات فصلی ماده ۱۶۹ مکرر متوجه اشکالات و ایراداتی در امر اطلاعات شدیم، برای برطرف کردن آن باید لیستی از اصلاحات مربوطه به همراه ذکر جزئیات و رسیدی که در پایان مراحل ارسال لیست از طریق سامانه آنلاین یا ارائه حضوری به اداره مالیات دریافت کرده ایم را به اداره کل امور مالیاتی تحویل بدیم تا آنها طبق مقررات برای اصلاح اطلاعات اقدام کنند.
برای ارگانها، موسسات و یا شرکتهایی که سال مالی آنها از اواسط فصل شروع می شود(مانند: دانشگاه ها که از۳۱ مردادهرسال، سال تحصیلی جدید آغاز می شود) چگونه باید اطلاعات مربوط به معاملات فصلی ماده ۱۶۹ مکرر در سیستم ثبت کرد؟
جواب: در این سیستم باید دو لیست تهیه شود لیست اول از ابتدای فصل تا پایان سال مالی اون شرکت، و لیست دوم از ابتدای سال مالی اون شرکت تا پایان فصل می باشد(شایان ذکر است که منظور از فصل، فصول سال شمسی مورد نظر می باشد)