مطالب آموزشی

چند نکته از اظهارنامه اشخاص حقیقی

چند نکته از اظهارنامه اشخاص حقیقی

دوستان و همراهان همیشگی دکتر حساب سلام. در مقاله “راهنمای تهیه و تنظیم اظهارنامه اشخاص حقیقی برای عملکرد ۹۹” شما را با چگونگی تنظیم و ارسال اظهارنامه عملکرد آشنا کردیم؛ در این مقاله سعی داریم برخی نکات مهم اظهارنامه اشخاص حقیقی و یا موارد خاص در اظهارنامه را برای شما عزیزان مطرح نماییم. این نکات ممکن است همیشه و برای همه اشخاص رخ ندهد ولی می‌تواند در تکمیل اظهارنامه به شما کمک کند. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب  

۱ هر پرونده مالیاتی = یک اظهارنامه عملکرد

۲ معافیت سالانه اشخاص حقیقی

۳ کاهش مالیات با کسر هزینه‌های درمانی

۴ اینتاکد چیست؟ و چگونه باید آن را فعال کنیم؟

۵ چگونگی اصلاح اشتباهات موجود در اظهارنامه ثبت شده

۶ اظهارنامه مالیاتی اشخاص فوت شده

۷ شیوه های پرداخت مالیات متعلق مودی

هر پرونده مالیاتی = یک اظهارنامه عملکرد

اگر مودی چند پرونده مالیاتی (کد واحد مالیاتی و شماره کلاسه پرونده متفاوت) داشته باشد، باید به تعداد پرونده‌های خود اظهارنامه عملکرد تسلیم نماید؛ حتی اگر در واحدهای کسبی خود، فعالیت نداشته باشد.

نکته: برای واحدهای کسبی که در سال عملکرد فعالیتی نداشته‌اند، باید اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت تسلیم کنید. به عبارت دیگر، عدم فعالیت شما را از ارائه اظهارنامه معاف نمی‌کند؛ بلکه شما باید به تکلیف خود (ارائه اظهارنامه) ولی با ذکر عدم فعالیت عمل نمایید.

معافیت سالانه اشخاص حقیقی

سازمان امور مالیاتی، به منظور حمایت از کسب و کارها، هر ساله مبلغی را با عنوان سقف معافیت مالیاتی مشاغل در بودجه تعیین می‌نماید.

میزان معافیت مالیات مشاغل برای عملکرد سال ۹۹

میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع ماده ۵۷ و ۱۰۱ ق.م.م برای عملکرد سال ۹۹ برابر با ۲۸۸ میلیون ریال (۲۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان) است. هر فرد با یک کد ملی، در هر سال تنها یک بار از معافیت مالیاتی مشاغل می‌تواند استفاده کند؛ حتی اگر بیش از یک واحد کسبی و بیش از یک پرونده مالیاتی داشته باشد. برای یکی از واحدهای کسبی خود به دلخواه می‌تواند از معافیت ماده مالیات مشاغل استفاده نماید.

نحوه استفاده از معافیت مالیات مشاغل

برای تعیین مالیات بر درآمد مشاغل، سازمان ابتدا مبلغ معافیت را از درآمد کل سالیانه مودی (در صورت شمول) کسر می‌نماید؛ سپس باقیمانده درآمد سالیانه، بر اساس نرخ ماده ۱۳۱ ق.م.م مشمول مالیات می‌شود.

شرایط استفاده از معافیت مالیات مشاغل

  • اولین و مهم‌ترین شرط استفاده از هر گونه معافیت مالیاتی، تکمیل و ارسال اظهارنامه مربوطه در مهلت مقرر از سوی سازمان امور مالیاتی است.

نکتهاگر یک واحد کسبی اظهارنامه تسلیم نکرده باشد و مورد رسیدگی قرار گیرد؛ محاسبه مالیات بدون کسر مبلغ معافیت و برای کل درآمد واحد انجام می‌شود.

  • دومین شرط برای استفاده از مالیات مشاغل، استفاده از صندوق‌های فروشگاهی است؛ این شرط برای مشاغلی که طی فراخوان‌های سازمان مکلف به راه‌اندازی و استفاده از صندوق هستند، صادق است.

کاهش مالیات با کسر هزینه‌های درمانی

یکی از مواردی که سازمان امور مالیاتی به اشخاص حقیقی پیشنهاد می‌دهد، درج هزینه‌های درمانی در اظهارنامه است. مبلغی که می تواند درآمد شما را کاهش دهد و از میزان درآمد مشمول مالیات شما کسر کند. به عبارت دیگر، بر اساس ماده ۱۳۷ ق.م.م، سازمان امور مالیاتی می‌تواند با دریافت اسناد و مدارک معتبر پزشکی

  • هزینه‌های درمانی مودی، همسر، اولاد، پدر، مادر و برادر و خواهر تحت تکفل وی
  • همچنین حق بیمه‌های پرداختی برای انواع بیمه‌های عمر و زندگی و بیمه‌های درمانی

را در یک سال مالیاتی از درآمد مشمول مالیات وی کسر نماید.

اینتاکد چیست؟ و چگونه باید آن را فعال کنیم؟

سازمان امور مالیاتی به منظور افزایش دقت طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی، به هر فعالیت یک کد شناسایی یکتا اختصاص داده است. این شناسه یکتا اینتاکد نامیده می‌شود و فعالیت‌ها را در سه بخش تولید، بازرگانی و خدمات طبقه‌بندی می‌نماید. اختصاص اینتاکد در واقع تعریف دقیقی از نوع فعالیت شما در اختیار سازمان قرار می‌دهد. ویژگی‌های اینتاکد عبارتند از:

  • فعالیت‌های کدگذاری شده (با اینتاکد) برای سازمان کاملا شناخته شده‌اند و هیچ ابهامی در مورد آنها وجود ندارد.
  • در صورت شناسایی فعالیت جدید، امکان افزودن آن به لیست فعالیت‌ها وجود دارد.
  • در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، طبقه‌بندی و کدگذاری بر اساس تولید داخل – وارداتی انجام شده است. این مسئله امکان استفاده از سیاست‌های حمایتی را ممکن می‌سازد.
  • امکان تطبیق و ارتباط کدهای طراحی شده با کدهای آیسیک (ISIC) وجود دارد.

نحوه فعال سازی اینتاکد

فعال سازی اینتاکد در زمان ثبت نام در نظام مالیاتی صورت می‌گیرد. اختصاص اینتاکد به صورت زیر است:

  • انتخاب کلیه فعالیت‌های اقتصادی با ذکر نوع خدمات یا کالایی که به تولید یا فروش آن اشتغال دارید
  • تعیین درصد فعالیت در حوزه انتخابی؛ مجموع درصد فعالیت‌ها باید برابر با ۱۰۰ باشد

به این ترتیب سیستم به صورت خودکار اینتاکد مناسب را به فعالیت اقتصادی شما اختصاص می‌دهد.

رفع خطای اینتاکد هنگام تنظیم اظهارنامه عملکرد

اگر هنگام تکمیل اظهارنامه با پیغام خطای زیر مواجه شدید:

” مودی گرامی، لازم است ابتدا به سامانه ثبت نام مراجعه کنید؛ سپس تمامی فعالیت‌های مربوط به واحد شغلی خود را بر اساس اینتاکد در سامانه ثبت نام الکترونیک تکمیل نمایید”

باید به صورت زیر نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید:

  • مراجعه به منوی “فعالیت‌ها”
  • مراجعه به بخش “لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد”

در ادامه نوع فعالیت شغلی خود و درصد اشتغال به آن فعالیت را ذکر و ثبت نمایید.

چگونگی اصلاح اشتباهات موجود در اظهارنامه ثبت شده

یکی از مهم‌ترین نکات اظهارنامه اشخاص حقیقی، دقت در ثبت اطلاعات هم در زمان ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و هم در زمان تکمیل و ارسال اظهارنامه است. زیرا وقوع برخی اشتباهات جبران‌ناپذیر است. اشتباهات موجود در اظهارنامه به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱- اشتباه در اطلاعات ثبت شده توسط مودی در زمان تکمیل اظهارنامه

۲- اشتباه در اطلاعات ثبت شده در ثبت نام که به صورت خودکار بارگذاری می‌شوند

اصلاح اشتباهات قبل از پایان مهلت تسلیم اظهارنامه

۱- مودی در مواردی مانند انتخاب گروه شغلی خود در زمان تکمیل اظهارنامه اشتباه کرده است؛ برای اصلاح اشتباه خود باید مراحل زیر را طی کند:

  • حذف اظهارنامه دارای اشتباه
  • ثبت اظهارنامه جدید

۲- مودی در مواردی که به صورت خودکار توسط سامانه امور مالیاتی در اظهارنامه بارگذاری می‌شود، اشتباه کرده است؛ مانند عدم ثبت نام برخی از شرکا؛ برای اصلاح این اشتباه باید مراحل زیر را طی کند:

  • به سامانه ثبت نام الکترونیکی مراجعه نماید
  • با دقت تمامی اطلاعات هویتی و مجوزهای کسب و کار خود را بررسی، ثبت و تایید نماید

اصلاح اشتباهات بعد از پایان مهلت تسلیم اظهارنامه

متاسفانه اصلاح اشتباهات پس از پایان مهلت قانونی ارسال اظهارنامه امکان‌پذیر نیست.

نکتهدر ثبت اطلاعات خود در اظهارنامه نهایت دقت را به کار گیرید؛ وقوع برخی اشتباهات نظیر انتخاب گروه شغلی اشتباه برای مودی به منزله عدم تسلیم اظهارنامه خواهد بود.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص فوت شده

برای اشخاص فوت شده چند حالت می‌توان در نظر گرفت؛ در اینجا به حالتی که شخص متوفی پرونده انفرادی داشته باشد، می‌پردازیم.

۱- اگر مودی قبل از آغاز سال عملکرد (طی دو سال قبل) فوت شده باشد؛ امکان ثبت اظهارنامه برای وی وجود ندارد؛ در صورت ثبت اظهارنامه، سامانه پیغام خطا می‌دهد.

۲- اگر مودی طی سال عملکرد (ابتدای فروردین تا پایان اسفند سال قبل) فوت شده باشد؛ بدین ترتیب اقدام می‌شود:

  • نماینده وراث از ابتدای سال تا تاریخ فوت مودی متوفی اظهارنامه تسلیم نماید
  • وراث باید برای بقیه سال، ثبت نام الکترونیکی مشارکتی انجام دهند؛ سپس اظهارنامه مشارکتی اختیاری (بدون وجود نام مودی متوفی در لیست شرکا) تسلیم نمایند

۳- اگر مودی در سال جاری (پس از پایان سال عملکرد) فوت شده باشد؛ نماینده وراث باید طبق سال‌های گذشته، از ابتدا تا انتهای سال برای مودی متوفی اظهارنامه تسلیم نماید.

برای اطلاع از حالتی که شخص متوفی پرونده مشارکتی داشته باشد، مطلب ” نکاتی از اظهارنامه مشارکتی که باید بدانید” را مطالعه نمایید.

شیوه های پرداخت مالیات متعلق مودی

پس از تکمیل اظهارنامه شما باید یکی از شیوه‌های پرداخت مالیات را انتخاب نمایید:

  • پرداخت نقدی
  • پرداخت نقد و اقساط

به این ترتیب که در آخرین جدول اظهارنامه “مانده مالیات قابل پرداخت” مودی پس از کسر پرداخت‌های قبلی نمایش داده می‌شود. مودی می‌تواند مبلغ پرداخت نقدی خود را تعیین نماید. در صورتی که مبلغ انتخابی کمتر از مبلغ قابل پرداخت باشد، می‌توانید مانده بدهی را تقسیط و تعداد اقساط مورد نظر خود را مشخص نمایید.

نکات

  • مبلغ پرداخت نقدی مودی در روش نقد و اقساط باید حداقل برابر با ۴۰% مالیات متعلق باشد
  • مبلغ باقیمانده مالیات حداکثر در ۶ قسط، قابل تقسیط است

به این ترتیب پس از ارسال اظهارنامه، یک قبض نقدی و به تعداد اقساط قبض برای مودی صادر خواهد شد.

(منبع :سایت پرشین حساب)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *