.فهرست مطالب
- اهمیت مدیریت اسناد دریافتنی
- چگونه اسناد دریافتنی شرکت خود را مدیریت کنید؟
- نکات طلایی مدیریت حسابهای دریافتنی
- مثال
همراهان همیشگی دکتر حساب سلام. یک حسابدار حرفهای در یک مجموعه علاوهبر سر و سامان دادن به حسابها و مرتب کردن آنها در سیستم حسابداری وظایف دیگری هم برعهده دارد. در حقیقت در کسب و کارهای کنونی حسابدارها، مشاورین مدیران کسب و کار نیز به شمار میآیند؛ که با تصمیمات درست و به موقع خود به رشد و پیشرفت مجموعه کمک میکنند. در این مقاله قصد داریم یکی از کلیدیترین وظایف یک حسابدار حرفهای را برای شما شرح دهیم: مدیریت اسناد دریافتنی. موضوعی که سهلانگاری در آن میتواند مجموعه را با مشکلات زیادی روبهرو کند. برای آشنایی با ریزهکاریهای مدیریت صحیح اسناد دریافتنی با ما همراه باشید.
اهمیت مدیریت اسناد دریافتنی
یکی از موضوعات مهم در حسابداری مالی که اغلب شرکتها با آن دست به گریبان هستند، مدیریت اسناد دریافتنی است. اهمیت مدیریت اسناد دریافتنی به آن جهت است که این مسئله به روشهای مختلفی بر سوددهی شرکت تاثیرگذار است؛ در واقع مدیریت اسناد دریافتنی رابطهی مستقیمی با سوددهی شرکت دارد. برای آگاهی بیشتر از اهمیت این موضوع به موارد زیر دقت کنید:
- منابع مالی ضبط شده در حساب اسناد دریافتنی، میتواند در بخشهای دیگر سرمایهگذاری شود؛ در نتیجه به کار انداختن این سرمایه بالقوه موجب رشد اقتصادی و سوددهی شرکت میشود.
- در نظر گرفتن سیاست آزاد یا نداشتن سیاست معینی در زمینه اسناد دریافتنی موجب عدم دریافت و گاهی حتی سوخت شدن مطالبات دریافتنی مجموعه میشود.
چگونه اسناد دریافتنی شرکت خود را مدیریت کنید؟
اثرات مالی حسابهای دریافتنی برای اداره یک شرکت از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ زیرا مبالغ گره خورده در حسابهای دریافتنی و احتمال عدم دریافت آنها، تاثیر مستقیمی بر میزان فروش و سوددهی شرکت خواهد داشت. در حقیقت میتوان گفت فروش و سوددهی شرکت با حسابهای دریافتنی رابطه معکوس دارد؛ به عبارت دیگر فروش بیشتر و سوددهی بهتر در گرو کمتر بودن حسابهای دریافتنی است.
اتخاذ یک سیاست مدیریتی صحیح
بهترین روش برای پیشگیری از سوخت شدن حسابهای دریافتنی و افزایش سود شرکت، ارائه یک سیاست مدیریتی صحیح برای دریافت مطالبات از بدهکاران است. این سیاست باید به گونهای طراحی شود که هم سوددهی شرکت را به چالش نکشد؛ و هم بدهکاران را نسبت به پرداخت بدهی خود، در زمان مقرر یا حتی زودتر از موقع تشویق کند.
هدف اصلی از این سیاست برای مدیریت حسابهای دریافتنی، ایجاد تعادل بین هزینههای مربوط به حسابهای دریافتنی و افزایش فروش است.
نکات طلایی مدیریت حسابهای دریافتنی
بزرگترین تصمیم یک مجموعه برای مدیریت اسناد دریافتنی، تعیین سه عامل حیاتی زیر است:
- به چه کسانی میتوانیم نسیه بفروشیم؟ (اختصاص اعتبار استاندارد)
- بهترین شرایط زمانی برای فروش نسیه چیست؟ (شرایط زمانی اعتبار)
- چگونه حسابهای معوق و پرداخت نشده را پیگیری کنیم؟
اختصاص اعتبار استاندارد
در ابتدا باید با بررسی کامل حسابها، مشتریان خوشحساب را برای اختصاص دادن اعتبار برای فروش نسیه شناسایی کنیم. این مرحله بسیار مهم است؛ زیرا سهلانگاری در این مرحله ممکن است ما را با حسابهای دریافتنی غیرقابل وصول مواجه کند؛ و حتی به ورشکستگی بینجامد.
شرایط زمانی اعتبار
در مرحله دوم، باید یک برنامهریزی صحیح و منطقی برای زمان پرداخت بدهی برای مشتری در نظر بگیریم. برای تعیین زمان بازپرداخت بدهی، باید موارد زیر را در بگیرد:
- تعیین حداکثر زمان پرداخت
- تعیین یک نرخ تخفیف معین برای پرداخت زودتر از موعد بدهی خریدار
به عنوان مثالی از این روش حالتی را در نظر بگیرید که سیاست فروش یک شرکت، در نظر گرفتن مهلت 30 روزه برای پرداخت بدهی مشتریها باشد؛ حال اگر یک خریدار بدهی خود را در مدت 10 روز پرداخت نماید، تخفیفی معادل a درصد مبلغ فروش برای او در نظر گرفته شود.
برخورد با مشتریان بیاعتبار
برای وصول حسابهای معوق و مطالبات پرداخت نشده میتوان با در نظر گرفتن شرایطی نظیر:
- تعیین اقساط با سررسید معین برای بدهکار
- ارائه تخفیف در صورت پرداخت وجوه پرداخت نشده
از سوخت شدن مطالبات جلوگیری نمود.
مثال
شرکت مرغ روز برای فروش محصولات خود، پذیرش چک ۳۰ روزه را در سیاستهای فروش خود قرار داده است؛ اما در ازای تسویه حساب طی ۱۰ روز، معادل ۲ درصد مبلغ فروش تخفیف میدهد. پس هرگاه خریدار برای خرید ۱ کیلو مرغ کیلویی ۱۰۰ تومان، چک ۳۰ روزه پرداخت کند:
۱۰۰=۱*۱۰۰
شرکت ۳۰ روز بعد معادل ۱۰۰ تومان دریافت میکند. اما اگر خریدار چک ۱۰ روزه پرداخت کند، از ۲ درصد تخفیف برخوردار میشود؛ یعنی اگر خریدار در ۱۰ روز اول هزینه خود را پرداخت کند به جای ۱۰۰ تومان برای هر ۱ کیلو مرغ ۹۸ تومان پرداخت میکند:
۲=۲%*۱۰۰
۹۸=۲-(۱*۱۰۰)
پس نقدینگی شرکت در مدت ۱۰ روز ۹۸ تومان بیشتر میشود، به این ترتیب هم مشتری برای پرداخت سریع بدهی خود تشویق میشود و هم سود شرکت تامین میشود.
تجزیه و تحلیل حسابداری مثال
اثر این عملیات را به صورت زیر میتوان برای یک سال مالی محاسبه نمود:
(دریافت نقدی/میزان تخفیف)*( تفاوت مابین ۳۰ روز و ۱۰ روز)/۳۶۵=درصد سالیانه بابت دریافت زودتر وجه خرید
برای این مثال خواهیم داشت:
۳۷.۲۵%=۰.۰۲۰۴*۱۸.۲۵=(۲/۹۸)*(۳۰-۱۰)/۳۶۵
در این صورت فروشنده با یک تخفیف ۲ درصدی، به میزان ۳۷.۲۵% سود کسب میکند؛ یعنی ۱۷.۲۵% سود سالیانه بیشتر. به این ترتیب نه تنها خریدار را راضی نموده است بلکه:
- سود بیشتری کسب کرده است.
- نقدینگی خود را در مدت کمتری افزایش داده است.
- امکان سوخت شدن کل مبلغ را کاهش داده است.
- با فروش کالای ارزانتر اصل مشتری مداری را رعایت کرده است.
(منبع :سایت پرشین حساب)