مطالب آموزشی

چه مدارکی برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث لازم است؟

چه مدارکی برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث لازم است؟

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث در ماده ۲۶ قانون مالیات های مستقیم بیان شده است. پس از فوت متوفی، وراث باید انحصار وراثت کنند. بدون دریافت گواهی انحصار ورثه مراجعه به ادارات دولتی بی نتیجه خواهد بود. در گواهی حصر وراثت، ورثه متوفی به صورت قانونی مشخص می‌شوند.

پس از دریافت گواهی انحصار وراثت، ورثه برای پرداخت مالیات بر ارث باید به اداره مالیاتی حوزه آخرین محل سکونت متوفی مراجعه کنند. در این مقاله قصد داریم از مدارک لازم برای درخواست گواهی انحصار وراثت و مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیات بر ارث اموال، خودرو، ماترک سهم الارثی صحبت کنیم همچنین نمونه دادخواست انحصار وراثت را قرارداده‌ایم.

در مقاله نحوه محاسبه مالیات بر ارث طبق قانون جدید راجع به محاسبه مالیات بر ارث، تقسیم بندی وراث، دریافت گواهی انحصار وراثت و معافیت های مالیات بر ارث را توضیح دادیم.

فهرست مطالب  

۱ انحصار وراثت یعنی چه؟

۲ گواهی حصر وراثت از کجا درخواست داده شود؟

۳ نمونه دادخواست گواهی انحصار وراثت

۴ مدارک لازم برای درخواست صدور گواهی انحصار وراثت

۵ برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث باید چه کرد؟

۶ نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارث

۷ مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیات بر ارث

۸ ماترک به چه معناست؟

۹ سهم‌ الارثی بودن ماترک به چه معناست؟

انحصار وراثت یعنی چه؟

هنگامی که افراد بعد از فوت یکی از نزدیکانشان انحصار وراثت می‌کنند، یعنی از نظر قانونی ارث‌بردن از فرد متوفی را ثابت می‌کنند که در این صورت دادگاه سهم‌الارث هر یک از آنها را مشخص می‌کند. این موضوع در یک برگه از طرف دادگاه بیان شده که اصطلاحا به آن گواهی انحصار وراثت می‌گویند.

گواهی حصر وراثت از کجا درخواست داده شود؟

گواهی انحصار وراثت باید از دفاتر خدمات الکترونیک قضائی آخرین محل زندگی متوفی، درخواست شود. یعنی آخرین خانه مسکونی که متوفی در آنجا سکونت داشته است و مهم نیست که آن فرد در کجا فوت کرده یا اموال او در کدام شهر باشد.

نمونه دادخواست گواهی انحصار وراثت

در این دادنامه نام و نام خانوادگی خواهان و خواسته آن شرح داده می‌شود.

به طور مثال خواهان: آقا/خانم ……… به نشانی:……………. خواسته: گواهی حصر وراثت

خانم / آقای ……….. دارای شماره شناسنامه ……….. به استناد شهادت نامه و گواهی فوت شماره …. و تصویر شناسنامه وراث حین الفوت درخواست گواهی حصر وراثت ………….. به شماره شناسنامه ……. نموده است. نامبرده اعلام داشت که مرحوم در تاریخ ……….. فوت کرده است و ورثه زمان فوت او با مشخصات زیر است:

که در این قسمت مشخصات فرزندان متوفی ذکر می‌شود. نمونه دادخواست گواهی انحصار ورثه به صورت زیر است:

مدارک لازم برای درخواست صدور گواهی انحصار وراثت

برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید مدارک مورد نظر و دادخواست انحصار وراثت را به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی تحویل دهند. مدارک درخواست گواهی انحصار وراثت:

۱شناسنامه متوفی

۲گواهی فوت متوفی

برای دریافت گواهی فوت از دو روش وجود دارد. اول با همراه داشتن شناسنامه متوفی، کارت ملی متوفی و گواهی پزشک یا بیمارستان یا قبرستان یا معرفی و حضور دو گواه با مدارک شناسایی به اداره  ثبت احوال مراجعه کنید. راه دوم مراجعه به سامانه از طریق سایت ثبت احوال است.

۳استشهادیه رسمی

درخواست کننده صدور گواهی انحصار وراثت، باید استشهادیه رسمی آماده کند. یعنی سه نفر به عنوان شاهد در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و با تکمیل فرم مخصوصی، گواهی کنند که چه کسانی از اموال متوفی سهم می‌برند.

۴وصیت نامه متوفی

اگر متوفی وصیت نامه دارد آن را نیز باید ارائه دهند.

۵شناسنامه وراث

(در صورتی که شناسنامه ورثه را نداشته باشند، مشخصات ورثه از ثبت احوال استعلام می‌شود)

۶سند رسمی ازدواج متوفی یا رونوشت آن

اگر سند ازدواج گم شده، می توانند با مراجعه به دفتر ازدواج صادر کننده سند ازدواج، رونوشت آن را تهیه کنند. این رونوشت به صورت برابر با اصل تحویل داده می شود و اعتبار آن با سند ازدواج یکسان است.

۷گواهی مالیاتی

اگر مورث(متوفی) قبل از سال ۱۳۹۵ فوت کرده باشد، وراث باید ابتدا به اداره دارایی آخرین محل سکونت متوفی مراجعه کرده و کلیه اموال او اعم از منقول و غیرمنقول را معرفی نمایند. پس از معرفی اموال، در صورت شمول مالیات بر ارث، آن را پرداخت کرده و رسید آن را ارائه کنند.

اما اگر شخص پس از سال ۱۳۹۵ فوت کرده باشد، نیازی به ارائه این گواهی نیست. برای افرادی که پس از سال ۱۳۹۵ مرحوم شده‌اند، ابتدا گواهی حصر وراثت صادر شده و سپس مراحل مربوط به اداره دارایی و پرداخت مالیات بر ارث انجام می‌شود.

برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث باید چه کرد؟

برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث باید به واحد مالیاتی آخرین محل سکونت شخص فوت شده مراجعه شود. همچنین باید گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند که برای دریافت این گواهی باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی آخرین محل سکونت متوفی درخواست کتبی ارائه دهند.

  • مدارک مربوطه را تهیه کنید.
  • فرمها را از سایت پرینت گرفته و کامل کنید.
  • موقعیت جغرافیایی آخرین محل سکونت متوفی را از روی نقشه مشخص کنید.
  • آدرس اداره مالیاتی نزدیک به محل سکونت متوفی را مشخص کرده و جهت تشکیل پرونده مراجعه کنید.

نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارث

در این مرحله باید فرم مالیات بر ارث را تکمیل و به اداره مالیاتی منطقه خود جهت تشکیل پرونده مالیاتی ارائه شود. توجه شودکه این فرم ها را باید با نهایت دقت و اطلاع از ماده‌های قانونی مالیاتی پر شده تا دچار ضرر و زیان مالیاتی نشوند .

در این فرمها باید مشخصات متوفی و تمام وراث را نوشته و تمام اموال و دارایی متوفی را اظهار کرده و مدارک مالکیت آن را هم به اداره مالیاتی مورد نظر ارائه دهند.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیات بر ارث

بر اساس ماده ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم مدارک لازم برای پرونده مالیات بر ارث به شرح زیر می‌باشد:

  1. فرم اظهارنامه مالیات بر ارث تکمیل شده توسط وراث
  2. گواهی انحصار وراثت، گواهی فوت و گواهی معتبر پزشک
  3. شناسنامه و کارت ملی متوفی و کلیه وراث
  4. اگر متقاضی از ورثه نباشد وکالت‌نامه یا قیم‌نامه و کارت ملی درخواست کننده
  5. مدارک لازم جهت احراز آدرس محل سکونت متوفی
  6. مدارک مربوط به اموال درخواست شده

مدارک لازم برای مالیات بر ارث ملک

  • سند مالکیت
  • گواهی پایان کار و عوارض نوسازی و پسماند
  • قبوض آب و برق و گاز
  • صورت مجلس تفکیکی ‍‍

شاید این سوال پیش آید که مالیات بر ارث ملک مسکونی براساس قانون جدید چقدر است؟ که باید گفت که به قیمت ملک و وراث و استفاده از معافیتها و شغل و درآمد و… بستگی دارد

مدارک لازم برای مالیات بر ارث وسایل نقلیه

مدارک لازم برای خودرو یا هر یک از انواع وسایل نقلیه موتوری که در ماترک متوفی موجود است به صورت زیر است:

  • سند مالکیت
  • فاکتور کارخانه ‍‍

مدارک لازم برای پرونده مالیات بر ارث سایر اموال و دارایی‌ها

بر اساس ماده ۷ قانون مالیات بر ارث، برای سایر موارد ماترک تنها ارائه اسناد و اوراق مالکیت الزامی است. به طور مثال در صورتی که متوفی هریک از موارد زیر را داشته باشد ارائه مدارک مربوط به آن الزامیست:

  • حساب بانکی: اصل و کپی کلیه دفترچه های بانکی و اوراق مشارکت و یک برگ از دسته چک متوفی
  • موبایل و تلفن: فیش موبایل و تلفن که نام و نام خانوادگی متوفی در آن درج گردیده باشد یا اصل و کپی شناسنامه موبایل
  • اموال موجود متوفی درصندوق امانات:اعلام نام بانک و شعبه و شماره صندوق امانات متوفی نزد بانک
  • فیش حج: اصل و کپی فیش حج
  • سهام شرکت: کپی برگ سهام هر یک از شرکت های سهامی (عام) متعلق به متوفی و اگر  شرکت های سهامی خاص باشد ارائه رونوشت اساسنامه، آگهی تاسیس، آخرین تغییرات شرکت نیاز است.

ماترک به چه معناست؟

ماترک یعنی اموالی که از شخص متوفی به جا می ماند که باید در مورد آنها تعیین تکلیف شود. برای اینکار یک فرآیند حقوقی طی می‌شود تا اموال به جا مانده از متوفی به دست صاحبان خود برسند. این اموال ماترک یا ترکه نام دارد.

ترکه دارای دو جنبه منفی و مثبت است:

جنبه منفی

بدهی‌هایی است که از متوفی به جا مانده و پرداخت نشده است. مانند مطالبات اشخاص ثالث.

جنبه مثبت

اموالی است که از او باقی مانده و می‌تواند به وراث برسد. مانند خانه، زمین، اتومبیل، سپرده بانکی و… .

سهم‌ الارثی بودن ماترک به چه معناست؟

اگر در زمان حیات متوفی ارثی به او رسیده باشد که تقسیم نشده باشد. در این گونه موارد گفته می‌شود که ماترک، سهم‌الارثی است.

(منبع :سایت پرشین حساب)

دیدگاهی در مورد “چه مدارکی برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث لازم است؟

  1. بهرام گفت:

    خانه قراردادی یا قولنامه ای بدون اخذ فرم ۱۹ توسط دفاتر ثبت اسناد تغییر نام داده می‌شود
    چه لزومی دارد مدارکش را ارائه بدهیم؟
    لطفا توضیح بدهید

    1. alirezafatehi گفت:

      سلام وقت شما بخیر لطفا جهت پاسخگویی کامل به شماره 09109134050 تماس بگیرید.با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *