مطالب آموزشی

همه آنچه از هزینه‌های قابل قبول مالیاتی باید بدانید (همراه با مثال)

دوستان و همراهان خوبم سلام. محاسبه مالیات جزئیات پیچیده‌ای دارد. یکی از عواملی که در صورت استفاده درست و قانونی به کاهش مالیات کمک می‌کند، هزینه های قابل قبول مالیاتی است. موضوع بسیار حساسی که شاید بسیاری از حسابداران از آن غافل باشند. در این مقاله قصد داریم در مورد برخی از قوانین مهم مالیاتی برای حسابدارها ، مانند: ماده ۱۴۷ ق.م.م و هزینه های قابل قبول بر اساس مفاد قانون مالیات‌های مستقیم، بخشنامه‌ها و تبصره‌های مختلف صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب   

۱ هزینه های قابل قبول مالیاتی

۲ انواع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی و مشخصات آن‌ها

۳ سایر قوانین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی

۴ مثال کاربردی هزینه های قابل قبول

۵ موارد مشاهده شده توسط ممیز مالیاتی

۶ نکات قابل توجه

۷ چرا ممیز مالیاتی این شرکت را علی الراس اعلام نکرد؟

۸ نگاهی دقیق‌تر به حوادث سال ۹۷

هزینه قابل قبول مالیاتی یعنی چه – موسسه حسابداری | شرکت حسابرسی | موسسه  حسابرسی

هزینه های قابل قبول مالیاتی

یکی از قوانین بسیار مهم مالیاتی برای حسابدارها ، هزینه های قابل قبول مالیاتی است. مطابق با ماده ۱۴۷ ق.م.م، هزینه های قابل قبول هزینه‌هایی است که متکی به مدارک بوده و مربوط به تحصیل درآمد موسسه در یک دوره مالی مشخص، با رعایت حدنصاب‌های مقرر باشد. قبل از هر چیز لازم است بدانید که قوانین مربوط به هزینه های قابل قبول مالیاتی بسیار گسترده است؛ همچنین ارتباط ماهیت هزینه و میزان و دفعات پرداخت یک هزینه از نظر ممیزین مالیاتی حائز اهمیت و مبنای قضاوت آنها می‌باشد. در عین حال کلیه مبالغی که هزینه می‌شود باید دارای فاکتور، صورت خرید و یا مدارک مستدل مبتنی بر خرید (هزینهکالا و خدمات باشد. در مواردی که هزینه‌ای در این قانون پیش‌بینی نشده یا بیش از حدنصاب‌های مقرر در این قانون بوده ولی پرداخت آن به موجب قانون یا مصوبه هیئت وزیران صورت گرفته باشد، قابل قبول خواهد بود.

 انواع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی و مشخصات آن‌ها

یک فاکتور یا صورت حساب (مدرک) هزینه قابل قبول و یا فروش کالا و خدمات می‌بایستی حتما دارای مشخصات زیر باشد

الف- فاکتور خرید/فروش کالا و خدمات و مشخصات آن

  • نام شرکت یا فرد فروشنده و خریدار
  • شماره سریال فاکتور
  • تاریخ یا زمان صدور فاکتور خرید
  • شماره کد اقتصادی
  • آدرس و شماره تلفن
  • کد ملی برای اشخاص یا کد ۱۰ رقمی شرکت
  • مشخصات کالا یا خدمات
  • قیمت واحد کالا
  • تعداد کالا یا خدمات
  • مبلغ کل کالا و خدمات
  • امضای فروشنده همراه با مهر شرکت یا فروشگاه
  • امضای خریدار و یا تحویل گیرنده
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • قیمت کل کالا

ب- نوع کالا

  • آیا کالا سرمایه‌ای است که باید مستهلک شود و یا هزینه‌ای؟
  • میزان خرید یا هزینه طی یک دوره مالی مشخص می‌شود یا خیر؟

ج- هزینه‌هایی که توسط خود شرکت ایجاد می‌شود

  • هزینه حقوق و دستمزداین هزینه باید مطابق ماده ۸۳ (ق.م.م) و معافیت‌های مندرج در آن تنظیم شود؛ و هر ماه بر اساس دستورالعمل اداره امور مالیاتی، به صورت الکترونیکی ارسال شود. طبق این قانون، درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از: حقوق اصلی + مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و غیرمستمر؛ قبل از وضع کسورات و کسر معافیت‌های مقرر در این قانون و ماده ۹۱ و ۱۴ ق.م.م تبصره‌ مربوط به آن.

سایر قوانین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی

ماده ۱۴۷ ق.م.م دارای ۳ تبصره است. به موجب این تبصره‌ها کلیه اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل موضوع ماده ۹۵ ق.م.م، مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند؛ زیرا باید کلیه درآمدها و هزینه‌های مربوط به نوع شغل و عملیات مربوط به آن را طبق قوانین و آئین‌نامه‌ها ثبت نمایند.

در ماده ۱۴۸ ق.م.م شرایط پذیرش هزینه‌های مذکور در ماده ۱۴۷ ق.م.م مطرح شده است. در این ماده هزینه‌هایی مانند حقوق، اجاره محل، حق‌الامتیاز و موارد مشابه به تفصیل عنوان شده‌اند.

ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم

آن قسمت از دارایی‌های استهلاک‌پذیر که بر اثر به‌کارگیری یا گذشت زمان یا سایر عوامل و بدون توجه به تغییر قیمت‌ها ارزش آن تقلیل می‌یابد و همچنین هزینه‌های تأسیس، قابل استهلاک بوده و هزینه استهلاک آنها جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود. مقررات مربوط به استهلاک‌های دارایی‌های استهلاک‌پذیر شامل جداول استهلاک‌ها و چگونگی اجرای آن با رعایت استانداردهای حسابداری توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌شود؛ و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به‌تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد. تبصره‌های این ماده قانونی از قوانین مهم مالیاتی برای حسابدارها است؛ و به چگونگی محاسبه استهلاک دارایی‌ها می‌پردازد.

مثال کاربردی هزینه های قابل قبول

برای درک بهتر قوانین مهم مالیاتی برای حسابدارها ، مثالی از حساب عملکرد و سود و زیان و گزارش بازرس قانونی برای شما در نظر گرفته‌ایم؛ همچنین چگونگی ارزیابی این صورت‌های مالی توسط ممیز مالیاتی برای محاسبه مالیات را نیز شرح می‌دهیم.

ترازنامه شرکت تولیدی و صنعتی الف در تاریخ ۹۷/۱۲/۲۸

عنوان‌هایادداشتمبلغ به ریالعنوان‌هایادداشتمبلغ به ریال
دارائیهای جاری  بدهیهای جاری
موجودی نقد و بانکها۴۴,۲۱۱,۶۳۲,۰۲۰حسابها و اسناد پرداختنی۱۲۸۲۹,۵۱۶,۴۷۰
حسابها و اسناد دریافتنی۵۷۴۲,۵۶۸,۵۷۸سایر حسابهای پرداختنی۱۳۳,۲۸۳,۴۲۵,۶۶۹
سایر حسابهای دریافتنی۶۷۸۱,۳۱۶,۹۹۶پیش دریافتها۱۴۳۲,۶۵۳,۱۱۰
موجودی مواد و کالا۷۳۲۲,۶۲۶,۹۷۲ذخیره مالیات۱۵
پیش پرداخت ها و سپرده ها۸۵,۳۵۹,۰۶۱,۰۹۱جمع بدهیهای جاری۴,۱۴۵,۵۹۵,۲۴۹
جمع دارائیهای جاری۱۱,۴۱۷,۲۰۵,۶۵۷
دارایی‌های ثابت  بدهیهای غیرجاری
دارایی‌های ثابت مشهود۹۱۳,۸۳۳,۳۹۹,۵۶۱ذخیره مزایای پایان خدمت۱۶۱,۶۷۳,۳۵۱,۰۰۱
دارایی‌های نامشهود۱۰۳۶۵,۰۷۶,۶۹۷جمع بدهیهای غیر جاری۱,۶۷۳,۳۵۱,۰۰۱
جمع دارایی‌های ثابت۱۴,۱۹۸,۴۷۶,۲۵۸حقوق صاحبان سهام
سایر دارایی‌های جاری۱۱۱۰,۷۴۴,۰۰۰سرمایه۱۷۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
صرف سهام۱۸۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اندوخته قانونی۱۹۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
سود و زیان انباشته۱۸,۴۸۷,۴۷۹,۶۶۵
جمع حقوق صاحبان سهام۱۹,۸۰۷,۴۷۹,۶۶۵
جمع داریی‌ها۲۵,۶۲۶,۴۲۵,۹۱۵جمع بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام۲۵,۶۲۶,۴۲۵,۹۱۵

حساب عملکرد سود و زیان شرکت تولیدی و صنعتی الف برای سال مالی از ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ تا ۱۳۹۷/۱۲/۲۹

عنوانیادداشتهزینه‌ها درآمدها
فروش خالص و درآمد خدمات۲۰۱۳,۹۲۹,۰۷۱,۲۹۲
قیمت تمام شده کالا و خدمات۲۱(۱۰,۶۶۴,۱۰۵,۴۸۴)
سود ناخالص۳,۲۶۴,۹۶۵,۸۰۸
هزینه‌های فروش و مالی و اداری:
هزینه‌های پرسنلی۲۲۳,۸۸۴,۵۱۴,۳۹۵
هزینه‌های عمومی و اداری۲۳۲,۸۸۵,۷۶۷,۱۲۴
جمع۶,۷۷۰,۲۸۱,۵۲۹۶,۷۷۰,۲۸۱,۵۲۹
زیان عملیاتی(۳,۵۰۵,۳۱۵,۷۲۱)
هزینه‌های مالی۲۴(۱۱,۸۷۴,۰۳۸)
سایر درآمدهای غیرعملیاتی- فروش ملک۲۵۲۲,۰۳۵,۴۴۶,۰۴۴۲۲,۰۲۳,۵۷۲,۰۰۶
خالص سایر درآمدها
سود خالص قبل از مالیات۱۸,۵۱۸,۲۵۶,۲۸۵

 گردش حساب سود وزیان سنواتی

عنوان
سود خالص ۱۸,۵۱۸,۲۵۶,۲۸۵
سود انباشته اول دوره۱,۷۸۹,۷۷۱,۲۱۲
تعدیلات سنواتی(۱,۸۲۰,۵۴۷,۹۳۲ )
زیان انباشته( ۳۰,۷۷۶,۶۲۰ )
سود قابل تخصیص۱۸,۴۸۷,۴۷۹,۵۶۵

موارد مشاهده شده توسط ممیز مالیاتی

۱ – شرکت صورت فروش فصلی خود را مطابق ماده ۱۶۹ مکرر ق.م.م اعلام و طبق قانون عمل نموده است.

۲ – کلیه فاکتورهای صادره مطابق با موارد قانونی و اطلاعات کافی و معتبر می‌باشد.

۳ – شرکت دارای سیستم حسابداری کامپیوتری بوده و بررسی‌های صحت اطلاعات وارده مورد تائید است.

۴ – دفاتر قانونی روزنامه و دفتر کل به موقع دریافت و تحریر شده است.

۵ – صورت حساب بانک‌ها بازبینی و با اسناد مطابقت داده شد. تراکنش‌ها معقول به‌نظر می‌آید.

۶در بررسی قیمت تمام شده موارد ذیل مشاهده گردید:

۶-۱- مبلغ ۸,۴۵۰,۰۰۰ ریال بابت خرید یک دستگاه کولر ثبت شده؛ که برگشت شده و بایستی به حساب دارایی منظور گردد. عدم رعایت جدول استهلاک – ماده ۱۵۱

۶-۲- مبلغ ۴,۵۸۶,۰۰۰ ریال بابت تعمیر ماشین‌آلات پرداخت گردیده که فاقد سند می‌باشد. نداشتن سند معتبر – ماده ۱۴۷

۶-۳- مبلغ ۹,۶۵۲,۳۰۰ ریال در حساب هزینه سفر و ایاب و ذهاب بدون سند معتبر و امضای دریافت کننده می‌باشد. نداشتن سند معتبر – تبصره ۱۶ ماده ۴۷

۶-۴- پرداخت مبلغ ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال به صورت غیرنقدی برای خرید آذوقه برای پرسنل که بیش از سقف مشخص در تبصره ۱۳ ماده ۹۱ ق.م.م می‌باشد.

۶-۵- مبلغ ۲۲۱,۲۵۶,۰۰۰ ریال در پیش دریافت‌ها موجود است که می‌بایستی فاکتور می‌شد. طبق گزارش بازرس قانونی و بررسی حساب‌ها به حساب فروش منظور می‌گردد.

۶-۶- هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول که هیچ‌گونه مدرکی دال بر لاوصول آن وجود ندارد به مبلغ ۱۸۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال. تبصره ۲۳ ماده ۱۴۷ ق.م.م

۶-۷- پرداخت‌های متفرقه بدون سند معتبر و امضای دریافت کننده به مبلغ ۶,۸۵۰,۰۰۰ ریال. خلاف ماده ۱۴۷ و غیر متعارف بودن هزینه. تبصره ۲ ماده ۱۹۲ ق.م.م

۶-۸- خرید مواد مصرفی بدون فاکتور معتبر ۹۸,۴۵۶,۸۰۰ ریال. ماده ۱۴۷ ق.م.م

۶-۹- هزینه‌های آبدارخانه ۱۲,۶۰۰,۰۰۰ ریال. ماده ۱۴۷ ق.م.م و غیرمتعارف بودن هزینه و تبصره ۲ ماده ۹۲ ق.م.م

۶-۱۰- پرداخت جرایم مربوط به عدم پرداخت و ارائه لیست بیمه ۳۳,۸۵۲,۶۰۰ ریال. جرایم پرداختی ناشی از سهل‌انگاری مدیران اجرائی که مورد قبول نیست.

۶-۱۱- عدم درج فروش قراردادی خدمات به شرکت ….. به مبلغ ۱,۸۵۹,۶۰۰,۰۰۰. کتمان درآمد طبق ماده ۱۹۲ ق.م.م و تبصره‌های مربوطه

۶-۱۲- قرارداد شماره …… به سازمان ……. با مبلغ ۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰. کتمان درآمد طبق ماده ۱۹۲ ق.م.م و تبصره‌های مربوطه

صورت محاسبه مالیات

عنوانمبلغ (ریال)
زیان ابرازی(۳,۵۰۵,۳۱۵,۷۲۱)
اضافه می‌گردد: هزینه‌های مالی(۱۱,۸۷۴,۰۳۸)
کل زیان ابرازی(۳,۵۱۷,۱۸۹,۷۵۹)
برگشت از هزینه‌های غیرقابل قبول۳,۷۱۹,۳۰۳,۱۰۰
سود مشمول مالیات۲۰۲,۱۱۳,۳۴۱
مالیات سود (۲۵% سود مشمول مالیات)۵۰,۵۲۸,۳۳۵

نکات قابل توجه

۱– این شرکت دارای زیان عملیاتی بوده و طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت و اساسنامه آن باید در مجمع عمومی فوق‌العاده درباره ادامه، انحلال و یا کاهش سرمایه تصمیم‌گیری گردد. (گزارش بازرس قانونی)

۲– سود غیرعملیاتی مربوط به فروش یک دستگاه آپارتمان است؛ که از مالیات معاف بوده و می‌تواند بین سهامداران تقسیم گردد.

چرا و چگونه ممیز مالیاتی یک شرکت زیان‌ده را با برگشت هزینه‌ها و همچنین درآمد اعلام نشده یا به عبارتی کتمان شده به سوددهی رسانید و مشمول مالیات نمود؟ و چرا این شرکت را علی‌الراس اعلام نکرد؟

چرا ممیز مالیاتی این شرکت را علی الراس اعلام نکرد؟

۱– در سال‌های گذشته شرکت تمامی مقررات را رعایت نموده و درآمد و هزینه‌ها مورد قبول بوده است.

۲– دفاتر شرکت معرف واقعیت عملکرد شرکت بود.

۳– شرکت تکالیف قانونی خود را به موقع انجام داده است.

۴– نرخ سود علی‌الراسی تقریبا برابر با مالیات سود ابرازی بود.

۵– در بررسی هزینه‌ها (سندرسی) به ارقام مشکوک و خارج از عرف برخورد نکرده بود.

نگاهی دقیق‌تر به حوادث سال ۹۷ 

  • عدم درج درآمد دو پروژه عمده که از طریق سیستم یکپارچه مالیاتی بدست آمد
  • گزارش بازرس قانونی شرکت به شرح آتی
  • نامعقول بودن برخی هزینه‌ها از جمله هزینه‌های پرسنلی
  • ابراز زیان نامعقول به دلیل هزینه قیمت تمام شده کالا و خدمات فروش رفته
  • هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول که مدارک مثبت و دلایلی بر لاوصول آن بدست نیامد
  • هزینه بدون مدارک مثبته آبدارخانه

امیدوارم این بخش از قوانین مهم مالیاتی برای حسابدارها ، تا اینجا براتون مفید واقع شده باشد. بازرس قانونی این شرکت رو مورد بررسی قرار داده و نکاتی در مورد عملکردش گوشزد کرده است. گزارش بازرس قانونی شرکت رااز دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *