قوانین و مقررات

آیا افراد می توانند با داشتن ۱۰ سال سابقه بازنشسته شوند؟

آیا افراد می توانند با داشتن ۱۰ سال سابقه بازنشسته شوند؟

براساس اظهارات محمدحسن زدا، معاون اسبق بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی به منظور احراز شرایط بازنشستگی برای افراد شرایط سنی وجود دارد و مردان با داشتن ۶۰ سال سن و زنان با ۵۵ سال سن در صورتی که دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند می توانند بازنشسته شوند. لازم به توضیح است که این دسته از افراد در ماه به اندازه ۱۰ روز حقوق دریافت خواهند کرد و اگر شخصی زیر ۱۰ سال سابقه بیمه داشت می تواند کسری سابقه خود را خریداری کند.

آن دسته از افردای که دارای کسر سابقه هستند می توانند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی، کسری سابقه خود تا ۱۰ سال را خریداری کرده و از شرایط مذکور استفاده نمایند. در همین راستا لازم به ذکر است که این شرایط برای بیمه شدگان دولتی و قرارداری قابل اجرا نیست.


بر اساس قوانین تامین اجتماعی آقایان با ۶۰ سال سن و خانم‌ها با ۵۵ سال سن می‌توانند از بازنشستگی ده ساله استفاده کنند. در این حالت بیمه شده می‌تواند با حداقل ۱۰ سال سابقه و 

بیشتر (۲۰ سال)، درخواست بازنشستگی کند.

شرایط بازنشستگی ده ساله و کمتر

برای بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه و کمتر، افراد باید دارای شرایط زیر باشند:

  • داشتن سن مقرر در قانون
  • احراز سابقه

داشتن هر دو شرط برای برخورداری از بازنشستگی ده ساله و کمتر الزامی است. در صورتی که بیمه‌گزار سال‌های زیادی کار کرده باشد اما یکی از شرایط فوق را نداشته باشد، نمی‌تواند از بازنشستگی ده ساله و کمتر استفاده کند. لازم به ذکر است که بازنشستگی ده ساله از خدمات بیمه تامین اجتماعی است.

شرایط بازنشستگی ده ساله و کمتر برای آقایان

آقایان برای استفاده از بازنشستگی ده ساله و کمتر، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • سن آقایان برای بازنشستگی ده ساله و کمتر باید به ۶۰ سال برسد و حداقل سابقه کار آن‌ها ۱۰ سال باشد.
  • آقایان در مشاغل سخت و زیان‌آور با ۲۰ سال سابقه و بدون شرایط سنی بازنشسته می‌شوند. البته در صورت آسیب دیدن می‌توانند زودتر هم بازنشسته شوند.
  • آقایان دارای معلولیت با ۲۰ سال سابقه خدمت می‌توانند در سن ۵۰ سالگی بازنشسته شوند. در صورتی که این افراد جانباز یا مجروح جنگ باشند با ۲۰ سال سابقه و بدون شرایط سنی بازنشسته خواهند شد.
  • در حقیقت بند اصلی بازنشستگی برای آقایان، ۳۵ سال سابقه خدمت را در نظر می‌گیرد که بعد از گذراندن سال‌های خدمت، بازنشستگی امکان پذیر است و می‌توان از خدمات و مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کرد.

نکته: در بیمه تامین اجتماعی آقایان می‌توانند دو سال از خدمت سربازی خود را، به عنوان سابقه در نظر بگیرند و متناسب با آن سال‌های دیگر خدمت را پر کنند.

شرایط بازنشستگی ده ساله و کمتر برای خانم‌ها

بازنشستگی ده ساله و کمتر در زنان هم مانند مردان دارای شرایطی به شرح زیر است:

  • خانم‌ها با حداقل ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه خدمت در صورت اشتغال در شرکت‌ها، می‌توانند بازنشسته شوند.
  • خانم‌هایی که ۵۵ سال سن دارند و حداقل ۲۰ سال خدمت کرده‌اند، مشمول بازنشستگی ده ساله خواهند شد. (این مورد در صورتی است که کسری سابقه با پرداخت حق بیمه سنوات کسری به صورت یک جا باشد.)
  • در صورت داشتن ۴۵ سال سن، ۳۰ سال خدمت و سابقه پرداخت حق بیمه امکان بازنشستگی ده ساله وجود دارد.
  • خانم‌هایی که ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند بدون شرط سنی می‌توانند بازنشسته شوند.
  • خانم‌ها با داشتن ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرط سنی، بازنشسته می‌شوند.
  • با داشتن حداقل ۴۵ سال سن، ۳۰ سال سابقه خدمت و بیمه عادی امکان بازنشستگی و استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی برای خانم‌ها وجود دارد.

احراز بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی

در مجله بیمه دات کام در مورد سوابق بیمه تامین اجتماعی و بیمه عادی به صورت مفصل با شما صحبت کرده‌ایم. برای سازمان بیمه تامین اجتماعی حداقل و حداکثر سابقه خدمت موضوع مهمی است. چرا که با توجه به آن خدماتی را برای بیمه‌شدگان در نظر می‌گیرد. همان‌طور که گفتیم حداقل سابقه برای احراز بازنشستگی در صندوق بیمه تامین اجتماعی، ده سال است که به آن بازنشستگی ده ساله می‌گویند. بنابراین افرادی که بخشی از سوابق خود را از صندوق‌های دیگر به صندوق بیمه تامین اجتماعی منتقل کرده‌اند، حداقل باید ۱۰ سال سابقه داشته باشند.

لازم است بدانید که مبنای احراز بازنشستگی اطلاعات شناسنامه‌ای است که در زمان بیمه شدن به سازمان تامین اجتماعی ارائه شده است. با توجه به این موضوع در صورتی که بیمه شده به وسیله مراجع قانونی تغییراتی در سن شناسنامه‌ای خود اعمال کند، این تغییرات ملاک تعیین سن بازنشستگی تامین اجتماعی قرار نخواهد گرفت. به عبارتی ملاک تعیین سن بازنشستگی همان شناسنامه اولیه‌ای است که به وسیله آن بیمه شده در لیست تامین اجتماعی قرار گرفته است و شناسنامه جدید، ملاک دریافت خدمات و مزایای بازنشستگی تامین اجتماعی نخواهد بود.

همچنین باید بدانید که سوابق انتقالی از دیگر صندوق‌های بازنشستگی، برای احراز شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی مورد قبول نیست و فقط در مستمری بازنشستگی موثر هستند. بنابراین برای برخورداری از بازنشستگی ده ساله و کمتر در تامین اجتماعی، باید حداقل سابقه را در این سازمان احراز کنید.

www.drhesaab.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *