آموزش, اطلاع رسانی

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

 مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله‌ای است که در مراحل مختلف زنجیره واردات، تولید و توزیع براساس درصدی از ارزش افزوده کالاهای فروخته شده یا خدمات ارائه شده در هر مرحله اخذ می‌شود. ولی مالیات پرداختی در هر مرحله از زنجیره واردات-تولید-توزیع به عنصر مرحله بعدی زنجیره انتقال می‌یابد تا نهایتا توسط مصرف‌ کننده نهایی پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که کلیه عرضه‌ کنندگان کالاها و خدمات (مودیان این نظام مالیاتی) بایستی علاوه بر بهای کالا یا خدمت عرضه‌ شده، به‌ صورت درصدی از بهای فروش کالاها یا خدمات، در زمان فروش از خریداران اخذ و به‌ صورت دوره‌ای (فصلی) به سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند.

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که برای ما به تفاوت بین قیمتی که عرضه کننده ، کالا و خدمات را می فروشد و خریدار آن را می خرد ، دریافت می شود . اشخاص حقوقی و حقیقی که مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند ، باید این مالیات را در موعد معین، به صورت اینترنتی، یا با مراجعه به اداره مالیات و آدرس شعب آن، پرداخت کنند . در صورت عدم پرداخت این مالیات ، مودیان مالیاتی ممکن است مشمول بخشودگی های مالیاتی نشده و یا دفاتر حسابداری آن ها مردود شود. 

مالیات بر ارزش افزوده باید هرساله توسط اشخاص ارائه دهنده کالا و خدمات ، در زمان مشخص به دولت پرداخت شود . برای پرداخت این مالیات ، لازم است مودیان ، ابتدا اظهارنامه آن را تکمیل و ارسال نمایند که برای جلوگیری از هدر رفتن وقت و هزینه ، سامانه ای برای ثبت این اظهارنامه ها از طرف سازمان مالیاتی کشور ایجاد شده است که تجار می توانند با مراجعه به این سامانه برای تکمیل اظهارنامه های خود مبادرت بورزند .

معرفی سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir

ارزش افزوده در ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده این گونه تعریف شده است : “ارزش افزوده در این قانون، تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین می‌ باشد. ” این نوع مالیات در هنگام خرید کالا و خدمات ، به طور غیر مستقیم به عرضه کننده آن پرداخت می شود که مودی باید آن را در پایان هر فصل مالیاتی به دولت پرداخت کند . عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی موجب می شود مودیان از بخشودگی های مالیاتی محروم شده و یا دفاتر حسابرسی آن ها مردود اعلام شود .

در گذشته اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده ، مانند سایر اظهارنامه های مالیاتی به صورت کاغذی تکمیل و ارسال می شد و مودیان باید فرم اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده خود را به همراه دفاتر حساب داری تجاری خود برای سازمان امور مالیاتی کشور پست می کردند . تا این که این سازمان برای تسریع روند ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سامانه مالیات بر ارزش افزوده را راه اندازی کرد .

مودیان مالیاتی از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir می توانند از امکاناتی من جمله ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده ، اطلاع از فهرست مودیانی که اعتبار آن ها به دلیل ارسال اظهار نامه های غیر واقعی ساقط شده است و مشاهده آخرین اخبار و اطلاعیه های مربوط به سامانه مالیات بر ارزش افزوده بهره مند شوند . پس از ایجاد این سامانه ، کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که به عرضه کالا و خدمات مشغول هستند ، باید پس از ثبت نام در سامانه عملیات مالیاتی کشور ، اقدام به تکمیل و ارسال فرم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، در مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده e-vat.ir کنند.

www.drhesaab.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *