اطلاع رسانی

اینتا کد مالیاتی چیست؟

اینتا کد مالیاتی چیست؟

 اینتا مالیاتی برای ساماندهی و افزایش دقت طبقه بندی فعالیت های اقتصادی اختصاص داده شده است. کد اینتا، فعالیت ها را به سه دسته تولید، بازرگانی و خدمات تقسیم می کند و در واقع، نوع فعالیت افراد را به صورت دقیق تعریف می کند.

یکی از اقدامات سازمان های مالیاتی در راستای هوشمند سازی نظام مالیاتی، طبقه بندی دقیق فعالیت های شغلی مودیان است. طبقه بندی هایی مانند آیسیک در چنین زمینه ای از پیش وجود داشتند اما این نوع از طبقه بندی نمی توانست تمام فعالیت های مودیان را پوشش دهد. بنابراین سازمان های مالیاتی برای یک کدگذاری دقیق تر اقدام کرده است که به آن اینتا کد می گوین

.

از زمانی که کد اینتا در سامانه امور مالیاتی کشور راه اندازی شده است، تمام مودیان وظیفه دارند که بر اساس شغل خود، در این سامانه ثبت نام کنند و در غیر این صورت نمی توانند برخی از وظایف مالیاتی خود مانند تسلیم اظهارنامه را انجام دهند.

همچنین از دیگر ویژگی های اینتاکد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت هایی که با کد اینتا کد گذاری شده اند برای سازمان امور مالیاتی کشور شناخته شده هستند.
  • اگر فعالیت جدیدی شناسایی شود می توان آن ها را به فعالیت ها اضافه کرد.
  • در زمینه فعالیت های بازرگانی طبقه بندی و کد گذاری طبق تولیدات داخلی و واردات صورت می گیرد. یعنی می توان از سیاست های حمایتی استفاده کرد.
  • امکان تطبیق و ارتباط کد های اینتا با کد های آیسیک وجود دارد.
  •  دریافت اینتاکد مالیاتی چگونه است؟ از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور و از طریق آدرس register.tax.gov.ir، برای مودیان مالیاتی، امکان پذیر می باشد.
  • درصد فعالیت اینتاکد مالیاتی ؟ درصدی است که تامین کننده درآمد فرد باشد. اکثر افراد در بخش درصد فعالیت اینتاکد اقتصادی 100 درصد را وارد می‌کنند و اگر بر خلاف این موضوع باشد؛ باید درصدی را وارد کنند که نشان دهد این شغل تامین کننده درآمد فرد است و این درصد به صورت عدد در سامانه درج می‌شود.

مودیان مشاغل می‌توانند با مراجعه به سایت مالیات در قسمت پرونده الکترونیک فعالیت خود را به این قسمت اضافه نمایند و پس از آن با تکمیل اطلاعات هویتی و مشاغل خود کد اینتای منحصر به شغل خویش را دریافت کنند.

اصلاح اینتاکد مالیاتی بعد از ثبت نهایی

گاهی پیش می‌آید که مودی پس از ثبت اطلاعات مربوط به نوع فعالیت خود، متوجه می‌شود که یک یا چند موردی را به اشتباه در سامانه انتخاب و تایید کرده است. برای اصلاح اشتباه در سامانه چه باید کرد؟ در شرایطی که مودی اشتباه کرده است باید طبق شرایط زیر عمل کرد:

  1. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی
  2. انتخاب بخش میز خدمات عملیات الکترونیکی مالیاتی
  3. ورود به بخش ثبت نام و پیش ثبت نام الکرونیک، و کلیک بر روی گزینه “ورود یا ثبت نام”
  4. پس از وارد کردن اطلاعات هویتی مانند کدملی، پنجره ای برای شما باز می‌شود که تمامی پرونده های شما در آن نمایش داده می‌شود. پرونده ای که قصد ویرایش آن را دارید انتخاب نمایید.
  5. ورود به سامانه با نام کاربری و رمز عبور
  6. انتخاب بخش ویرایش اطلاعات ثبت نام
  7. انتخاب گزینه “افزودن فعالیت جدید” در بخش لیست فعالیت‌ها براساس اینتاکد
  8. ورود به صفحه ویرایش اطلاعات و ویرایش اطلاعات پیشین
  9. انتخاب گزینه ثبت مجدد

www.drhesaab.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *