آموزش

حسابداری مالی چیست؟و وظیفه آن چیست؟

حسابداری مالی چیست؟و وظیفه آن چیست؟

حسابداری مالی از جمله موضوعات حسابداری است که اطلاعات مالی را ارائه می‌کند. این اطلاعات می‌تواند شامل موضوعات ترازنامه، صورت‌های سود و زیان و گزارش های مختلف به کارکنان شرکت، سهامداران و سازمان‌های دولتی باشد. همچنین از منظری دیگر حسابداری مالی در شرکت‌های مختلف خدماتی، تولیدی و بازرگانی مورد استفاده واقع می‌شود. معمولا گزارشات این چنینی در تصمیم گیر‌ی‌های اقتصادی مورد استفاده هستند و نقش موثری را ایفا می‌کنند. مفهوم حسابداری مالی در یک کلام فرایند ثبت دقیق، خلاصه سازی و ارائه گزارش معاملات متعدد در هر کسب و کاری است. بنابراین نقش موثری در نمایش تصویر دقیق وضعیت مالی یک شرکت دارد. این فرایند در ابتدا به جمع آوری اطلاعات مختلف واحدهای گوناگون می پردازد و در گام بعدی آن ها را به شکل گزارشات کاربردی و قابل فهم به سهام داران، سازمان های دولتی و سایر افراد ارائه می کند.این نکته برای همه واضح است که در دنیای امروز آموزش حسابداری و انجام امور مالی، بایستی از قاعده و اصول خاصی پیروی کند. فرقی هم نمی کند که این مجموعه یک شرکت خدماتی کوچک باشد و یا شرکت بازرگانی بسیار بزرگ با تخصص و مهارت‌های بسیار خاص است.همچنین فرقی نمی کند که این شرکت ها فعالیت دائم و یا موقت دارند و یا فعالیت‌های متعددی از قبیل تولیدی، صنعتی، پیمانکاری یا بازرگانی را انجام می‌دهند. امور حسابداری مالی و سایر عملیات مالی باید تحت نظارت کادری مجرب و متبحر انجام شود و همواره آموزش حسابداری مالی در اولویت مدیران مجموعه باشد.

حسابدار مالی کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

حسابدار مالی فردی است که، مهم‌ترین وظایف آن تهیه خلاصه و گزارش‌کامل در رابطه با معاملات تجاری و وضعیت مالی در سازمان می‌باشد، که رشته‌های حسابداری زیاد بوده و از پرکاربردترین و پرطرفدارترین شاخه‌ها می‌توان به حسابداری مالی اشاره کرد. که از مهم‌ترین فعالیت‌های حسابدار مالی گزارش دادن میزان فروش، میزان سود و انجام حساب‌های مالی در یک شرکت می‌باشد. و درواقع می‌توان گفت که مهم‌ترین وظیفه این فرد رسیدگی به امور مالی و اقتصادی در یک شرکت است که سبب می‌شود تا امکان کسب اطلاعات کامل در رابطه با شرایط مالی در سریع‌ترین زمان ممکن به‌راحتی امکان‌پذیر گردد.

مهم‌ترین وظایف حسابدار مالی

حسابداری مالی با ساماندهی صورت‌های مالی و ثبت و گزارش دهی به مدیریت سبب می‌شود تا نظارت صحیح و درستی در بحث اقتصادی و مالی شرکت به وجود بیاید. که در لیست زیر به مهم‌ترین وظایف حسابدار مالی اشاره‌شده است:

  • تهیه و ثبت تمام مدارک و اطمینان از اسناد موجود
  • داشتن کنترل دقیق و صحیح بر شرایط مالی
  • کنترل و پیگیری انواع مطالبات انجام‌شده در شرکت
  • تهیه نمودن لیست حقوق کارکنان و تهیه لیست بیمه و مالیات
  • تهیه نمودن گزارش کار کامل از حساب‌ها و برآورد هزینه‌ها و سود به‌صورت روزانه و ماهانه
  • ارائه اطلاعات و گزارش کامل به مدیریت، در رابطه با شرایط مالی شرکت جهت تصمیم‌گیری در رابطه با پروژه‌های آینده
  • جمع‌آوری اطلاعات دقیق در رابطه با گزارشات مالی به‌صورت صفرتا صد در قالب برنامه‌های خاص در سیستم یا فایل بندی آن اطلاعات
  • چه تفاوتی بین حسابدار مالی و سایر رشته‌های حسابداری وجود دارد؟

در حالت کلی حسابدار به تمام تراکنش‌های مالی در یک شرکت نظارت می‌کند، ولی حسابدار مالی تنها درزمینه تهیه گزارش‌ها به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کند.

مهم‌ترین وجه تمایز بین حسابدار مالی و حسابدار این است که حسابدار مالی اطلاعات کاملی را می‌تواند به اشخاص خارج از سازمان و شرکت ارائه دهد، درصورتی‌که حسابداری مدیریتی برای تصمیم‌گیری در پروژه‌های جدید به مدیران کمک می‌نماید.

درواقع حسابدار مالی اطلاعات دریافت شده از حسابدار را به‌صورت دقیق و تخصصی گزارش بندی کرده و در اختیار سایر بخش‌ها قرار می‌دهد.

نقش حسابداری مالی در تهیه صورت مالی

صورت مالی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اجزا در فرایند حسابداری مالی است. این اظهارات که به صورت سه ماهه و سالانه آماده می‌شوند برای اشخاص خارجی از جمله سرمایه گذاران، مدیران و مقامات مالیاتی در نظر گرفته شده اند. سپس مطابق با اصول عمومی حسابداری ارائه می‌شوند. کاربردهای صورت مالی در یک شرکت شامل موارد زیر است.

  • بیانگر وضعیت مالی شرکت است.
  • بیانگر محل اصلی درآمد شرکت است.
  • بیانگر هزینه های شرکت است.
  • بیانگر باقی مانده درآمد شرکت برای سرمایه گذاری ها و مصارف آینده است.

ممیزین مالیاتی و اداره ی دارایی و سایر ارگان های مربوطه همین صورت مالی را مبنای بررسی قرار می دهند. البته به احتمال زیاد اشتباه یا تخلف در تهیه ی آن عواقب مالی سنگینی برای شرکت ها خواهد داشت. به همین دلیل است که هر شرکت برای پیشگیری از این امر سالانه به صورت قانونی موظف به حسابرسی صورت مالی خود است.در واقع تهیه ی صورت مالی وابسته به ثبت و نگهداری بسیاری از اسناد مالی و حسابداری است. اگر این اسناد به نحو صادقانه تهیه نشود، صورت مالی به دست آمده قابل اعتماد نبوده و می‌تواند توسط ممیزین حسابرسی مردود شود و به تبع آن، سبب مشکلات قانونی و مالی زیادی برای صاحبان مشاغل خواهد شد.

www.drhesaab.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *