بخشنامه و دستورالعمل ها

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲چگونه است؟

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲چگونه است؟

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲ ناشی از حقوق

حقوق افرادی که کمتر از ۱۰ میلیون تومان است معاف از مالیات می باشد. اگر این عدد بین ۱۰ و ۱۴ میلیون تومان باشد، ۱۰ درصد به آن مالیات تعلق خواهد گرفت. این درصد برای حقوق های بین ۱۴ تا ۲۳ میلیون تومان به ۱۵ درصد می رسد. مالیات حاصل از دریافت حقوق ۲۳ تا ۳۴ میلیون تومانی نیز ۲۰ درصد است. از طرفی اشخاصی که حقوق بالاتر از ۳۴ میلیون تومان دریافت می کنند باید ۳۰ درصد آن به عنوان مالیات پرداخت کنند.

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲ ناشی از عملکرد

اگر درآمد تا حد ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد، از پرداخت مالیات معاف است. از ۲۹ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان شامل ۱۵ درصد مالیات می شود. درصد مالیات برای درآمد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰ و مازاد بر ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵ درصد می‌رسد.

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲ خودرو لوکس

قیمت خودرو اگر زیر یک میلیارد باشد معاف از مالیات است. اما اگر ارزش آن تا یک و نیم میلیارد تومان برسد شامل یک درصد مالیات می باشد.خودرو های لوکس  با ارزشی میان ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان نیز،  ۲ درصد مالیات به همراه دارد. این درصد برای خودرو با قیمتی میان ۳ تا ۴ و نیم میلیارد به ۳ درصد می رسد. همچنین، این درصد برای ارزش بیش از ۴.۵ میلیارد تومان به ۴ درصد افزایش می یابد.

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲ درآمد ناشی از اجاره

اگر مالک یک منزل، از اجازه بهای خود سالانه درآمدی کمتر از ۵۰ میلیون تومان داشته باشد، معاف از پرداخت مالیات خواهد بود. اما اگر این عدد به پنجاه میلیارد تومان برسد، مالیاتی برابر با ۱۵ درصد باید پرداخت کند. درآمد مالک ممکن است بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد. در این صورت ۲۰ درصد آن را باید به عنوان مالیات بپردازد. اگر این درآمد به بیش از ۱۰۰ میلیون برسد، مالیات پرداختی به ۲۵ درصد خواهد رسید.

جریمه، راهکاری برای الزام افراد به پرداخت مالیات

طبق قانون اگر اشخاص حقوقی یا حقیقی اقدام به پرداخت مالیات نکنند مشمول پرداخت جریمه خواهند شد. برای مثال جریمه مالیات بر عملکرد، ۲.۵ درصد مبلغ مالیات به ازای هر ماه دیرکرد است. از طرفی میزان جریمه عدم پرداخت مالیات حقوق و دستمزد، ۲ درصد مبلغ مالیات به ازای هر ماه تأخیر است؛ بنابراین بهتر است در موعد مقرر اقدام به پرداخت مالیات خود کنید. عملاً پرداخت جریمه در شرایط اقتصادی فعلی کاری اشتباه است.

در نهایت آنچه بیان شد، پرداخت مالیات، عامل ایجاد زندگی بهتر در کشور ها است. اما اینکه این مالیات با عدالت هزینه شود، خود بحث دیگری است. از طرفی مالیات برای قشر کم درآمد جامعه نیز به صفر رسیده و دولت سقفی را برای آن ایجاد کرده است. همین امر، کمکی در راستای بهبود وضع معیشت آنها خواهد بود.

www.drhesaab.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *