قوانین و مقررات

صورتحساب برگشت از فروش در سامانه مودیان چگونه است؟

صورتحساب برگشت از فروش در سامانه مودیان چگونه است؟

براساس تبصره ماده ۵ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، خریدار موظف است ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ درج صورتحساب در کارپوشه نسبت به رد یا تایید صورتحساب ها اقدام نماید در غیر این صورت پس از گذشت ۳۰ روز صورتحساب ها به صورت سیستمی تایید خواهند شد.

در همین راستا با عملیاتی شدن سامانه مودیان و لزوم ثبت صورتحساب ها به صورت الکترونیکی در این سامانه توسط فروشنده لازم به توضیح است که اگر در مواردی خریدار به هر علتی صورتحساب های ثبت شده در سامانه را رد کرد، صورتحساب های رد شده برای فروشنده به معنای ابطال معامله نیست و فروشنده باید نسبت به ابطال یا اصلاح صورتحساب های رد شده اقدام نماید در غیر این صورت صورتحساب های مذکور برای فروشنده به عنوان فروش محسوب خواهند شد.

  • صورتحساب اصلاحی در سامانه مودیان

در گذشته صورتحساب اصلاحی مرسوم نبود و معمولاً فاکتور قبلی ابطال و فاکتور جدید صادر می شده است. یکی از دلایل آن این بود که امکان اصلاح در فاکتورهای چاپی وجود نداشت، شما فاکتور را باطل و صورتحساب جدید تولید می کردید. بعد از الکترونیکی شدن صورتحساب ها و امکان ردیابی صورتحساب ها از طریق شماره انحصاری مالیاتی آن ها، امکان صورتحساب اصلاحی نیز فراهم شده است. شما نمی توانید همه موارد را اصلاح کنید. این موارد به غیر از اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل:

  • شماره اقتصادی،
  • شناسه ملی/شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی
  • و همچنین اطلاعات مربوط به قلم کالا یا خدمت شامل:
  • شناسه کالا یا خدمت
  • است. تعداد و مبلغ قابل ویرایش است. در این صورت مؤدی باید صورتحساب جدید که حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و به سامانه مودیان ارسال نماید. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع (همان فاکتوری که می خواهید اصلاحش کنید) به همراه اصلاحات آن درج می گردد. این صورتحساب در صورتی که از نوع اول باشد، همانند صورتحساب اصلی نیازمند تایید خریدار بوده و در غیر این صورت نیازی به تایید ندارد.

www.drhesaab.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *