اطلاع رسانی

لحاظ شدن بعد خانوار در لايحه مالياتي دولت

لحاظ شدن بعد خانوار در لايحه مالياتي دولت

در اصلاح قانون مالیات‌های مستقيم صورت گرفت؛

دولت با ارسال لايحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقيم به مجلس و لحاظ کردن تعداد افراد خانوار در آن قرار است بار مالياتي کم‌درآمدها را کاهش دهد.

   

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، اخیراً دولت لايحه « اصلاح قانون مالیات‌های مستقيم » را به مجلس ارسال کرده است که در صورت تصويب آن تحولاتی در نظام مالیاتی کشور صورت خواهد گرفت. از جمله اهداف اين لايحه ارتقاء بیش‌ازپیش عدالت مالياتي با ايجاد ارتباط ميان نظام مالياتي و نظام حمايتي است و به همين منظور اصلاحاتي در اين لايحه صورت گرفته است که به تحقق اين هدف کمک شاياني می‌کند.

يکي از اصلاحات لايحه دولت که عدالت مالياتي را بهبود می‌بخشد در نظر گرفتن بعد خانوار در پرداخت ماليات است. در قانون مالیات‌های مستقيم که در حال حاضر مبناي دريافت ماليات است ارتباطي بين بعد خانوار مؤدیان و نظام مالياتي وجود ندارد به همين دليل افراد متأهل و مجرد با درآمد يکسان با وجود داشتن هزینه‌های متفاوت ماليات يکساني می‌پردازند.

به عنوان مثال اگر فرد متأهلی با دو فرزند، ماهانه ۱۵ ميليون تومان درآمد داشته باشد و فردي مجرد در همين رده شغلي نيز همين ميزان درآمد داشته باشد تفاوتي در پرداخت ماليات نخواهند داشت.

از این رو به منظور برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی در نظام مالیاتی کشور و تطابق این نظام با سیاست‌های جمعیتی کشور و فرزندآوری دولت در اين لايحه معافيت پايه مالياتي را به تعداد افراد تحت تکفل مؤدیان مرتبط کرده است و به اين ترتيب افراد داراي فرزند بيشتر از معافيت پايه بيشتري برخوردار خواهند بود و با افزايش تعداد فرزندان به ميزان اين معافيت افزوده خواهد شد.

www.drhesaab.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *