قوانین و مقررات

نحوه استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی چگونه است؟

نحوه استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی چگونه است؟

اگر به تازگی تصیمیم گرفته اید تا با یک شخص حقیقی معامله ای را انجام دهید، ابتدا باید کد ملی (شماره ملی) فرد را در دسترس داشته باشید. سپس با مراجعه به سامانه مربوطه به نشانی www.tax.gov.ir با قراردادن کد ملی فرد در کادر مربوطه میتوانید جهت پیگیری استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی اقدام نمایید.

استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی، قبل از صدور فاکتور، فروشنده در صورتی که طرف معامله شخص حقیقی بود فروشنده باید تمام اطلاعات شخص حقیقی را که شامل کد اقتصادی، کد ملی، کد پستی، نشانی منزل و تلفن را در فاکتور مورد بررسی قرار دهد تا از صحت آن اطمینان حاصل نماید.

تفاوت کد اقتصادی قدیم و جدید

هر دو کد، 12 رقمی هستند و توسط اداره دارایی صادر میشوند.  تشکیل پرونده دارایی و تعیین حوزه مالیاتی با داشتن کد اقتصادی قدیم انجام پذیر بود، اما کد اقتصادی جدید مطابق با سیستم جامع مالیاتی طراحی و تدوین شده است اما از این طریق کدی صادر نمی گردد و تنها ثبت نام انجام میشود.

از مزایای دریافت کد اقتصادی میتوان به صدور فاکتور رسمی، گرفتن کارت بازرگانی حقیقی و یا حقوقی، اخذ مجوزات مانند جواز کسب مشاغل و مغازه های مختلف، انجام فعالیت های اداری و تجاری و… اشاره کرد. اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید میتوانید سوال خود را از کارشناسان ما بپرسید.

www.drhesaab.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *