بخشنامه و دستورالعمل ها

بخشنامه جدید بیمه کار فرمایی

بخشنامه جدید بیمه کار فرمایی

بیمه کارفرما چیست؟

همانطور که اشاره شد، کارفرما موظف است که کارمندان و کارگران خود را تحت پوشش بیمه قرار دهد و‌ این بیمه تامین اجتماعی است که به آن بیمه اجباری تامین اجتماعی می‌گویند. اگر کارفرمایان از‌ این قانون سرپیچی کنند و افراد سازمان خود را تحت پوشش بیمه قرار ندهند، موظف به پرداخت جریمه خواهند شد.

در قانون وزارت کار و رفاه اجتماعی قوانین سختی برای کارفرمایان در قبال کارمندان در نظر گرفته شده است، اما با‌ این قوانین هم باز کارفرماهایی دیده می‌شوند که حق و حقوق کارمندان خود را به طور کامل پرداخت نمی‌کنند و حق بیمه‌ای برای تحت پوشش قراردادن کارمندان پرداخت نخواهند کرد.
کارفرمایان برای ‌اینکه حق بیمه پرداخت نکنند، ثبت شرکت را انجام نخواهند داد. البته که کارکنان می‌توانند با در دست داشتن مدارک معتبر‌ این مجموعه را موظف به پرداخت جریمه و جبران پرداخت حق بیمه کنند. برای ‌این کار باید به سازمان بیمه تامین اجتماعی شکایت کرد.

حق بیمه قابل پرداخت بیمه کارفرمایان

با توجه به قوانین بیمه، حق بیمه کارفرمایان به طور حدودی با حق بیمه کارگری یکسان است. حق بیمه کارفرمایان مانند کارگران ۲۷ درصد بوده و نباید کمتر از حداقل دستمزد و بیشتر از دستمزد کارمندان سازمان باشد.
نکته مهمی‌ که باعث می‌شود بیمه کارگری و کارفرمایان متفاوت باشد، پوشش بیمه بیکاری است. بیمه کارفرمایان شامل بیمه بیکاری نمی‌شود.

در خصوص مطبوعات و نشریات، چنین کارگاه‌هایی از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا میزان ۵ نفر معاف هستند.

چگونه حق بیمه کارفرمایان محاسبه می‌شود؟

محاسبه حق بیمه کارفرمایان با توجه به میزان سابقه کار کارفرما به دو مدل تقسیم می‌شود.‌ این دو مورد به شرح زیر است:
• کارفرماهایی که سابقه آن‌ها کمتر از ۱۰ سال است: در ‌این وضعیت، حق بیمه بر اساس میانگین حداقل و حداکثر پرداخت دستمزد کارفرما محاسبه و تعیین خواهد شد.
• کارفرماهایی که سابقه آن‌ها بالای ۱۰ سال است:  در‌ این وضعیت که سابقه کار کارفرما بیشتر از ۱۰ سال می‌باشد، حق بیمه با توجه به میانگین دستمزد دو سال آخر کار کارفرما محاسبه خواهد شد.

مراحل انجام قرارداد کارفرما با سازمان تامین اجتماعی

عقد قرارداد در شعبه‌های بیمه تامین اجتماعی اولین قدم برای تهیه ‌این بیمه‌نامه است. در مرحله دوم، سازمان تامین اجتماعی شرایط کارفرما را بررسی خواهد کرد. در صورتی که شرایط کارفرما طبق قوانین باشد، تایید انجام خواهد شد.

نحوه اراِیه لیست بیمه کار فرمایان حقیقی و حقوقی بیمه مدیران ( مدیر عامل یا اعضای هییت مدیره) شرکتهای غیر دولتی

  1. سازمان تامین اجتماعی با ابلاغ این بخشنامه مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت های بخش خصوصی را مکلف به بیمه پردازی کرد.

2)بر اساس این بخشنامه برای مدیران شرکتها و موسسات حقوقی بخش خصوصی لزومی به انعقاد بیمه کارفرمایی(با سازمان تامین اجتماعی) وجود ندارد.

3) لیکن کارفرمایان صنفی کماکان ملزم به انعقاد قرار داد کار فرمایی هستند.

4)همچنین مدیران کارفرمایان حقوقی بخش خصوصی منبعد میتوانند از مزایایی همچون مرخصی استعلاجی و ایام بارداری نیز استفاده کنند.

5) اما استفاده از بیمه بیکاری و پرداخت حق بیمه آن کماکان منتفی خواهد بود.

www.drhesaab.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *