آموزش

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی 1402

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی 1402

اما اظهارنامه مالیاتی یعنی چه؟ همان‌طور که گفتیم یک نوع از مالیات، مالیات بر درآمد است. شرکت‌ها و تاجران حقیقی در پایان هرسال مالی باید میزان سود و زیان، هزینه‌ها، استهلاک و… را به اداره مالیاتی اعلام کنند تا میزان مالیات پرداختی ‌آن‌ها مشخص شود. تاجران این اطلاعات را باید در اظهارنامه مالیاتی اعلام کنند. در صورتی که افراد یا شرکت‌ها این مبالغ سود و زیان را اعلام نکنند، مبلغ مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می‌شود و پرداخت این مبلغ توسط مودیان، ضروری است. * چه میزان فروش در اظهارنامه مالیاتی اعلام کنم؟ شاید می‌توانیم بگوییم که میزان و مبلغ فروش ابرازی در اظهارنامه مالیاتی یکی از مهمترین اعدادی است که در هنگام ثبت و تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی اعلام می‌کنیم.

شخص یا گروه رسیدگی کننده اظهارنامه مالیاتی در هنگام رسیدگی‌های مالیاتی، اولین جدولی را که در اظهارنامه مالیاتی بررسی می‌کند جدول صورت سود و زیان یا جدول میزان درآمدها و هزینه‌هاست و در اولین نگاه به این جدول، اولین مبلغی که توجه رسیدگی کننده را جلب می‌کند مبلغ فروشی است که صاحب کسب و کار بعنوان فروش دوره مالی خود ابراز نموده.

یکی از سوالات پرتکرار فعالان حوزه مالی و مالیاتی و حتی صاحبان مشاغل در هنگام تکمیل اظهارنامه مالیاتی این است که این عدد فروش را از کجا بدست آوریم؟ تکلیف تسلیم اظهارنامه مالیاتی بعنوان شاهرگ تکالیف مالیاتی است و در این مهمترین تکلیف مالیاتی آن جدولی که از هم مهمتر است جدول صورت سود و زیان (در مورد اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول) و جدول صورت درآمد و هزینه (برای صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم است).

حتی اگر قرار باشد شما بعنوان شخص حقیقی که مودی مالیاتی و مشمول مالیات است، بخواهید از فرصت تکمیل و ارسال فرم توافق تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنید مهمترین و تنهاترین مبلغی که در فرم تبصره ماده ۱۰۰ خود ابراز می‌کنید، مبلغ فروش ابرازی خودتان است که بعنوان یک فیلد اطلاعاتی خالی به شما نمایش داده می‌شود و تا این فیلد اطلاعاتی را تکمیل نکنید امکان ارسال نهایی فرم توافق تبصره ماده ۱۰۰ را نخواهید داشت.

www.drhesaab.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *